OSAO

FI EN
Tulosta
Suomeksi / In English
Etusivu / Hankkeet / Hankeblogi / Hankeblogi / Joulupukkikin käyttää tablettia, miksen minäkin!

Joulupukkikin käyttää tablettia, miksen minäkin!

OSAO Top kumppani, Oulun TOPPI ja Oppia niinku töissä -hankkeissa on lähinnä ryhmänohjaajien ja työssäoppimista ohjaavien ja työelämäyhteistyötä koordinoivien opettajien käyttöön hankittu taulutietokoneita helpottamaan töiden tekemistä kentällä ja mahdollistamaan uusia työskentelytapoja. Käyttäjäkokemusten myötä toivotamme Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta!

Hotraca-alan Lehtori Sirpa Karjalainen OSAOn Haukiputaan yksiköstä kertoo, että tabletkone toimii periaatteessa niin kuin kannettava tietokone:

- Olen käyttänyt tabletkonetta:

  • Työssäoppimisen ohjaamiseen
  • Top-kyselyihin
  • Kalenteritoimintoihin
  • Wilma kirjauksiin: päiväkirjat, HOJKS ja HOPS seurannat, arvioinnit jne.
  • Ammattiaineiden opetukseen
  • Seminaari- ja kokousmuistiinpanoihin
  • Sähköpostiin
  • Facebookiin
  • Moodleen
  • Videoclippeihin/ Pecha Kuchaan ja periaatteessa kaikkeen mahdolliseen

- Tabletti on todella kätevä apuväline Wilma-kirjauksiin etenkin käytännön tuntien yhteydessä, kun tietokone ei ole lähellä. Työssäoppimisen ohjauskäynnillä tablettia oli helppo käyttää suunniteltaessa opiskelijan tavoitteita työssäoppimisjaksolle, sanoo Lehtori Anna-Kaisa Airaksinen Pudasjärven yksiköstä.

Jari Niemi, Lehtori Kaukovainion tekniikan yksiköstä on käyttänyt tablettia:

  • Apuna työssäoppimisen ohjaamisessa esimerkiksi: yhteystietojen ja opiskelijan suunnitelmien katselemiseen. TOP- paikalla on joskus katsottu opiskelijan täyttämää Wilma-päiväkirjaa.
  • Kyselyjen tekoon esimerkiksi: opiskelijat ovat vastanneet jaksopalautteisiin ja olokyselyyn tabletin avulla (työmaalla).
  • Sähköpostiin TOP-reissuilla.
  • Piirustusten ja työohjeiden näyttämiseen opiskelijatyömaalla.
  • Opiskelijatyömaan viikoittaisten työturvallisuustarkastusten kirjaamiseen (TR-mittaus).

- Aion käyttää tablettia jatkossa TOP-palautteiden keräämiseen työpaikkaohjaajilta ja WhatsAppin käyttöön opiskelijaryhmän kanssa.

Työssäoppimisen ohjauksen ja osaamisen kasvun tukemisen lisäksi tabletit toimivat myös työelämäyhteistyön kehittämisen välineenä.

- Olen käyttänyt tablettia videoclippien kuvaamiseen, Wilman käyttöön, kokous- ja palaverimuistiinpanojen kirjoittamiseen sekä apuna ajo-opetuksessa. Tabletti on osoittautunut erinomaiseksi työvälineeksi, vaikka videokuvan laatu ei ollutkaan aivan odotusten mukainen. Se on välttämätön apu liikkuvan liikenneopettajan vaihtelevissa oppilaskirjaus- sekä opetustilanteissa, joissa tabletin avulla voidaan kerrata ajotekniikkaa, sanoo logistiikan lehtori Jussi Korhonen Kempeleen yksiköstä.

- Olen käyttänyt tablettia lähinnä sähköpostin lukemiseen ja kirjoittamiseen. Työni on sangen liikkuvaa, eikä kannettavaa tietokonetta ole järkevää ottaa aina mukaan. Tabletti toimii hyvin perusviestittelyssä. Varsinaiseen työskentelyyn tykkään käyttää tietokonetta. Tabletti soveltuu hyvin myös Facebookin ja Twitterin käyttöön. FB:ssä käyttö on minulla suurempaa, Twitterissä olen vielä vasta-alkaja. Itse otettujen kuvien ja tekstin yhdistäminen on mielestäni helppoa, kertoo OSAOn vs. rehtori Saija Niemelä-Pentti.

Kuvassa Mika Aalto rehtori Oulun Lyseon lukiosta ja Saija Niemelä-Pentti vs. rehtori Oulun seudun ammattiopistosta ajankohtaista OSAOssa ja Oulun seudun toisella asteella tilaisuudessa 11.12.2014. Tablettikuva: Saija Niemelä-Pentti

- Käytin tablettia työssäoppimisen seurannassa esim. työssäoppimisen päiväkirjamerkinnät Wilmassa, sähköpostit, työssäoppimispaikkakäynneillä oli hyvä teettää ohjaajien kysely suoraan tabletilla, toimi myös navigaattorina, muistiinpanoja tuli tehtyä helpommin. Ainoa haitta tai huono asia oli se, ettei laite ollut henkilökohtainen, eli en voinut kirjautua tiettyihin sovelluksiin, jotka jäävät laitteen muistiin ja niitä on vaikea poistaa sieltä kun laite annetaan eteenpäin. Tabletin tulisi olla aina henkilökohtainen. Pientä haparointia oli myös laitteen käyttöönotto ja siihen olisi ollut kiva saada vähän "pikaopastusta", kertoo tuntiopettaja Jaana Tikka Muhoksen yksiköstä.

Kuvassa Matti Leskelä, suunnittelija OSAOn rehtorin toimistosta. Matti on käyttänyt tablettia seuraaviin toimintoihin: OSAOn Wilman toimintojen testaamiseen ja kehittämiseen tabletilla toimiviksi, sähköisen allekirjoituksen testaukseen, sähköpostiin, kalenteriin ja sosiaaliseen mediaan. Kuva: Sirpa Tuppurainen

- Olen mukana Oulun TOPPI- hankkeessa ja tabletti on ollut siihen käyttöön erittäin hyvä työkalu, kun olemme kokoontuneet työskentelemään tai pitämään kokouksia”, kertoo Lehtori Outi Prittinen, Myllytullin yksiköstä.

- Olen käyttänyt tablettiani melko vähän – ainakin sen jälkeen kun sain työkoneeksi läppärin… Mutta olen hyödyntänyt iPadiani jonkin verran Wilma-viesteihin, kokousmuistiinpanojen tekemiseen, sähköpostiin, Moodleen, OulunTopin wikiin, Instagramiin ja olen harjoitellut iMovien käyttöä” kuvailee käyttökokemuksiaan Lehtori Margit Mustonen Kaukovainion liiketalouden yksiköstä.

Kuntayhtymäjohtaja Jarmo Paloniemi kertoo: - Tabletti on helpottanut kokouksissa oloa ja myöskään kokouspapereita ei ole enää tarvinnut monistaa.

Lehtori Jussi Hiivala Haukiputaan yksiköstä kertoo: - Tässäpä omia "kokemuksia" tabletin käytöstä. Oppilaiden ja varsinkin työpaikkaohjaajien palautteiden keräämisessä todella hyvä apuväline, kun voi paikan päällä pitää palautekyselyn. Erittäin hyvä apuväline oppilaiden kanssa päiväkirjan täydentämiseen työssäoppimisjakson aikana. Tukee TOP-ohjaajan työtä "kentällä", kun on paljon näppärämpi kuin kannettava tietokone. Tulevaisuudessa opiskelijoiden TOP-suunnitelmien tekeminen sähköisesti ja ammattiosaamisen näyttöjen suunnittelu ja arviointi paikan päällä sähköisesti.”

Kuvassa Together3-hankkeen liikkuvuusvierailulla Liverpool City Collegessa kuvanäkymässä cateringopettaja Phil Mckenzien opetuskeittiöpäivän työnjakoa ja muita tuntimerkintöjä.Tablettikuva: Merja Paloniemi.

Logistiikka-alan opiskelijoita osaamista kartuttamassa. Tabletkuva: Jussi Korhonen

Kirjoittajat: Merja Paloniemi ja Anna-Mari Saarela

Hankeblogeissa kirjoitetaan koulutuksen kehittämisestä sekä hankkeiden toimintaan ja tuloksiin liittyvistä asioista. Kirjoittajina ovat pääasiassa OSAOn hanketoiminnassa mukana olevat henkilöt, kuten projektipäälliköt.

Blogiarkisto