OSAO

FI EN
Tulosta
Suomeksi / In English
Etusivu / Hankkeet / Hankeblogi / Hankeblogi / Hollannin ja hollantilaisten lämpöä ja opiskelijahuoltoa

Hollannin ja hollantilaisten lämpöä ja opiskelijahuoltoa

Matkan tarkoituksena Landsteden oppilaitoksessa Hollannissa oli tutustua Maatje op Maat, Mate2Match -toimintamalliin. Meillä, Leena Raitala, Marita Kuure, Hanna Laurila ja Anna-Mari Saarela, matkalle osallistuneilla oli etukäteen tiedossa, että Mate2Match, M2M -mallissa vapaaehtoiset, Landstedestä eläköityneet työntekijät toimivat tukihenkilöinä keskeyttämisvaarassa oleville opiskelijoille.

Rahoitus benchmarking-matkalle järjestyi All Together -hankkeen henkilöstövaihtoon varatuista rahoista. Zwollessa oleva isäntämme, Nabil Sahhar oli suunnitellut meille viikoksi yhteistyössä johdon ja kollegoiden kanssa yksityiskohtaisen ohjelman. Ennen matkaa kävimme pari kuukautta kirjeenvaihtoa matkan tavoitteista ja ohjelmasta. All Together -hankkeen myötä malliin tutustumisen lisäksi meillä oli muita tavoitteita: tutustuminen Hollannin koulutusjärjestelmään, opiskelijoiden ohjaukseen, Level one systeemiin ja kehittää omia kielellisiä ja kansainvälisiä kommunikointitaitojamme sekä kerätä ECVET -tietoutta.

Olimme sopineet tapaavamme maanantaiaamuna Nabilin, johtoa ja muuta henkilöstöä Landsteden opiskelijapalveluiden keskuksessa Zwollessa. Aluksi kuulimme psykologi Edgar Kolhoffin esityksen Hollannin koulutusjärjestelmästä. Landstedessä ajatellaan, että opiskelijat ovat keskiössä ja heitä ympäröi ryhmänohjaajatiimi, opintojen neuvonta- ja ohjauspalvelut sekä ulkoiset kumppanit. Kuulimme myös Nabilin kertomana kattavan tietoiskun M2M -mallista.

Pikaisen hotellissa käynnin jälkeen kiirehdimme yhteiselle tervetulopäivälliselle oppilaitoksen ravintolaan, jossa opiskelijat tarjoilivat meille maittavan illallisen.

Päivän päätteeksi teimme reippaan iltalenkin kävellen Zwollen keskustaan.

Tiistaiaamuna Nabil haki meidät autollaan hotellilta ja ajoimme Landsteden, Raalten yksikköön. Matkan aikana ihastelimme vilisevää maisemaa ympärillämme: vihertävää luontoa, pyöräilijöiden määrää, tasaisuutta ja puhtautta.

Nabil oli järjestänyt meille aamupäiväksi tapaamisia vapaaehtoisten, opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Juttelimme hetken yhdessä, mutta pian valitsimme parit ja pääsimme keskustelemaan yksityiskohtaisemmin ja kuulemaan kiinnostavia ja koskettavia tarinoita.

Iltapäivällä ohjelmassa oli opinto-ohjaaja Peter Tijhaarin esitys ’Entree’ Level one -systeemistä.

Keskiviikkoaamuna tapasimme lisää vapaaehtoisia ja opiskelijoita tällä kertaa Zwollen, Landsteden yksikössä. Nabil hyötyi itsekin siitä, että suuri joukko vapaaehtoisia ja opiskelijoita oli kutsuttu paikalle, sillä hän oli sopinut yhden opiskelijan, Marél Borsboomin kanssa valokuvauksesta. Nabil aikoi hyödyntää valokuvia muun muassa tarjoamalle paikallislehdelle juttua suomalaisista vieraista. Tästä pääset tutustumaan Marélin blogiin ja taidokkaisiin valokuviin.

Lounaalle menimme Wanders In de Broeren kirkkoon, joka toimi nykyisin kirjakauppana ja ravintolana. Sieltä matka jatkui Fundatie -taidemuseoon.

Illalla vierailimme Nabilin kotona ja söimme päivälliseksi hänen vaimonsa valmistamaa ruokaa. Isäntäperhe taisi nauttia illasta yhtä paljon kuin vieraatkin.

Torstaiaamuna Nabil tuli hakemaan meitä taas hotellilta ja matkasimme Landsteden, Harderwijkin yksikköön, jossa pääsimme vielä tapaamaan vapaaehtoisia ja opiskelijan. Jokaisessa keskustelussa viikon aikana nousi uusia piirteitä esille, joten kaikki keskustelut olivat antoisia.

Eräs vapaaehtoinen kierrätti meitä Harderwijkissä kertoen kaupungin historiasta ja esitellen mielenkiintoisia pieniä liikkeitä kuten leipomon.

Seuraavaksi ajoimme International School Eerdeen (Yksityiskoulu). Siellä meitä oli vastassa ’Kartanon rouva’ Irene Oudshoorn van Pallandt, joka kertoi suvun historiasta, ja siitä kuinka kartano oli päätynyt heille.

Perjantaipäivän aloitimme kokoontumalla hotellin ala-aulaan, jossa muistelimme viikon tapahtumia ja kirjoitimme matkaraporttia. Jonkin ajan päästä Nabil saapui hotellille ja esitimme vielä avoimiksi jääneitä kysymyksiä ja kiittelimme onnistuneesta viikosta ja ohjelmasta. Perjantaina meillä oli aikaa tutustua Lumen -hotellissa työssäoppijoiden työntekoon.

Iltapäivällä matkustimme junalla Amsterdamiin ja tutustuimme kaupunkiin kävellen. Aikaisin lauantaiaamuna suuntasimme jokilaivoille ja istuimme kyytiin nauttimaan Amsterdamista ja kauniista ilmasta. Päämääränä meillä oli museoalue. Kiertelimme museoalueella ja aistimme tunnelmaa ihmisvilinässä.

Takaisin Oulussa olimme sunnuntaina yöllä. Kaikin puolin onnistunut työviikko ja matka takana!

Kommentointi

Hankeblogeissa kirjoitetaan koulutuksen kehittämisestä sekä hankkeiden toimintaan ja tuloksiin liittyvistä asioista. Kirjoittajina ovat pääasiassa OSAOn hanketoiminnassa mukana olevat henkilöt, kuten projektipäälliköt.