OSAO

FI EN
Tulosta
Suomeksi / In English
Etusivu / Hankkeet / Hyvät käytännöt / VirtuaaliVartti

VirtuaaliVartti

VirtuaaliVartti on ammatillisten oppilaitosten uusi vuorovaikutteinen ja helppokäyttöinen opinto-ohjauksen palvelu perusasteen opinto-ohjaajille ja oppilaille. VirtuaaliVartissa ammatillinen opinto-ohjaaja kertoo videoneuvottelussa ajan tasalla olevaa tietoa reaaliajassa esimerkiksi ammatillisen oppilaitoksen koulutusaloista ja yhteishausta. Oppilaat voivat esittää kysymyksiä opiskelusta ammatillisessa oppilaitoksessa. Menetelmää kehittämässä ovat olleet Oulun seudun ammattiopisto, Ammattiopisto Luovi, Oulun Diakoniaopisto ja Oulun Palvelualan Opisto. 

Menetelmän kuvaus

VirtuaaliVartti on opinto-ohjauksen palvelu ammatillisten oppilaitosten ja peruskoulujen väliseen yhteistyöhön. VirtuaaliVartilla tuetaan perusasteen oppilaita tekemään itselle oikeita koulutusvalintoja, jolloin ammatillisen koulutuksen keskeyttäminen vähenee ja läpäisy paranee. VirtuaaliVartilla voi tutustuttaa oppilaita jo seitsemännestä luokasta lähtien ammatilliseen koulutukseen. VirtuaaliVartista hyötyvät ensisijaisesti perusasteen oppilaat, kun he kuulevat monipuolisesti ammatillisten oppilaitosten koulutusaloista ja saavat vastauksia itseään askarruttaviin opiskeluun liittyviin kysymyksiin.

VirtuaaliVartti järjestetään perusasteen opinto-ohjauksen tunneilla, jolloin myös perusasteen opinto-ohjaajan ammatillisen koulutuksen tuntemus paranee ja hän pysyy ajan tasalla ammatillisen koulutuksen uudistuksista. VirtuaaliVartti säästää ammatillisen opinto-ohjaajan työaikaa verrattuna siihen, jos hänen pitäisi matkustaa kauemmaksi kertomaan ammatillisesta koulutuksesta perusasteen opinto-ohjauksen tunneille. Ammatilliselle opinto-ohjaajalle jää enemmän aikaa ohjata ammatillisen oppilaitoksen opiskelijoita.

 



Menetelmän soveltaminen

Käyttötarkoitus

VirtuaaliVartti tarjoaa mahdollisuuden perusasteen oppilaille kuulla ammatillisten oppilaitosten koulutustarjonnasta ja kysyä opiskeluun liittyviä kysymyksiä. VirtuaaliVartti tutustuttaa perusasteen oppilaat ammatilliseen koulutukseen ja tukee nuorten tekemiä valintoja yhteishaussa. Ammatilliset oppilaitokset tekevät omaa toimintaansa näin tunnetummaksi peruskouluille.

Soveltamiseen tarvittavat resurssit

VirtuaaliVartin voi järjestää esimerkiksi Lyncilla tai Adobe Connect:lla (AC). Ohjelma tulee hankkia, jos sitä ei entuudestaan oppilaitoksessa ole käytössä. Perusasteen puolella ei tarvitse ostaa AC:ta, vaan videoneuvotteluun pääsee Internetistä. VirtuaaliVarttia varten tarvitaan molemmissa päissä tietokone, Internetyhteys, kaiuttimet ja kamera. Peruskoulussa on hyvä olla myös tykki, jotta opiskelijat näkevät valkokankaalta ammatillisen opinto-ohjaajan. Ammatillisella opinto-ohjaajalla voi olla Headset-kuulokkeet. Pelkällä kannettavalla tietokoneellakin VirtuaaliVartin voi pitää. AC:n käyttöohjeita löytyy Internetistä, mutta opinto-ohjaajille voi kirjoittaa tiivistetyn ohjeen mm. AC:sta. VirtuaaliVartin kokeilemiselle perusasteen opinto-ohjaajan kanssa kannattaa varata aikaa ennen varsinaisen VirtuaaliVartin järjestämistä, jotta tekniikka toimii moitteettomasti. VirtuaaliVartti venyy yleensä oppitunnin kestoiseksi, vaikka nimessä vartti mainitaankin. 

Menetelmän soveltamisessa on otettava huomioon

VirtuaaliVarttia varten tarvitaan innostuneita opinto-ohjaajia. Ensimmäisillä kerroilla saattaa tarvita IT-henkilöä teknisten ongelmien vuoksi. Toimintatavan tullessa tutuksi tekniset ongelmat vähenevät ja niitä oppii itse ratkaisemaan. VirtuaaliVartin teknisistä ja pedagogisista ratkaisuista kannattaa järjestää koulutusta. Ammatillisten opinto-ohjaajien tulee olla aktiivisia markkinoidessa palvelua perusasteelle.

VirtuaaliVartin aikana on hyvä kiinnittää huomiota mm.:

  • selän takana näkyvään näkymään; oppilaitoksen oma Roll-up on hyvä tausta
  • kameran asetteluun; kuulijoille välitettävä tunne, että ammatillinen opinto-ohjaaja puhuu suoraan heille. Ammatillisen opinto-ohjaajan tulee katsoa suoraan kameraan.
  • ajankäyttöön; kannattaa jättää aikaa kysymyksille. Oppilaille voi antaa ennakkotehtävän, johon vastaus löytyy ammatillisen opinto-ohjaajan puheesta. Opiskelijat eivät aina keksi kysymyksiä VirtuaaliVartin aikana, mutta he jatkavat keskustelua VirtuaaliVartin jälkeen luokassa.

Kokemuksia menetelmästä

Aloitimme VirtuaaliVartin kehittämisen ja kokeilemisen noin puolitoista vuotta sitten. Mukana oli aluksi neljä ammatillista oppilaitosta ja useita ammatillisia opinto-ohjaajia ja kaksi perusasteen opinto-ohjaajaa. Perustimme tuolloin työryhmän, jossa kehitämme edelleen VirtuaaliVarttia. VirtuaaliVartteja on pidetty kymmeniä ja toiminta on laajentunut useampaan peruskouluun. Uusia ammatillisia opinto-ohjaajia tulee toimintaan mukaan pikku hiljaa. Mukana olleet opinto-ohjaajat ovat kokeneet toiminnan kehittämisen mielekkäänä, mikä kertoo siitä, että toiminnalla nähdään olevan oppilaille ja oppilaitoksille lisäarvoa.

Perusasteen opinto-ohjaajat ovat kyselleet oppilailta kokemuksia VirtuaaliVartista ja oppilaat ovat olleet kiinnostuneita ja tykänneet siitä, kokeneet palvelun nykyaikaisena ja toivoneet lisää VirtuaaliVartteja. Live-lähetys koetaan erityiseksi verrattuna videoituihin koulutusesittelyihin.

 

Lisätiedot

Anna-Mari Saarela
OSAO, Opiskelijapalvelut
Puh 040 661 8123
anna-mari.saarela@osao.fi

Kumppanitahot

  • Oulun Diakoniaopisto
  • Oulun Palvelualan opisto
  • Ammattiopisto Luovi

Rahoittaja


Päivitetty: 21.04.2016 klo 16:16