OSAO

FI EN
Tulosta
Suomeksi / In English
Etusivu / Hankkeet / Hyvät käytännöt / Yto-opettajan työelämäosaaminen

Yto-opettajan työelämäosaaminen

Yhteisten tutkinnon osien opettaja eli yto-opettaja menee työelämään tutustumaan työssäoppimista ohjaavan opettajan ja/tai työssäoppijan mukana. Yto-opettaja havainnoi opettamansa tutkinnon osan kriteerejä työelämässä tarvittavan osaamisen näkökulmasta.

Menetelmän kuvaus

Yto-opettaja menee yhdeksi työpäiväksi yritykseen. Esimerkiksi hiusalan perustutkinnon englantia opettava opettaja menee kampaamoon seuraamaan joko työssäoppijaa tai alan ammattilaista. Yto-opettaja havainnoi ja kuvaa havaintojaan kyselyalustalle (valmis kyselypohja) esimerkiksi tutkinnonosan tai koko tutkinnon näkökulmasta.

Yrityksen valinta voi perustua yto-opettajan omiin kontakteihin tai oman oppilaitoksen työssäoppimista ohjaavan opettajan kontakteihin.

Havainnointikokonaisuuden kesto 4-6 tuntia, mikä pitää sisällään havainnoinnin ja kirjaamisen. Mikäli työpaikkaohjaajalla-/kouluttajalla tai muulla työpaikan edustajalla on aikaa, hänelle voi esittää myös kysymyksiä havainnointien tueksi.


Menetelmän soveltaminen

Käyttötarkoitus

Menetelmä sopii kaikkiin yhteisiin tutkinnon osiin ja kaikkiin tutkintoihin. Se on myös sovellettavissa kaikilla koulutusasteille. 

Soveltamiseen tarvittavat resurssit

Menetelmä on hyvä sijoitettaa yto-opettajan kokonaisresurssiin. 

Menetelmän soveltamisessa on otettava huomioon

Menetelmä tukee erinomaisesti osaamisperusteisuuteen siirtymistä.

Kokemuksia menetelmästä

Yto-opettaja voi opettaa osan yhteisen tutkinnon osan osa-alueen sisällöistä työpaikalla (yto-integrointi ammatillisiin tutkinnon osiin) ja arvioida sen osana ammattiosaamisen näyttöä. Tarvittaessa yto-opettaja osallistuu arviointikeskusteluun tai sen osaan virtuaalisesti tai digitaalisesti.

Esimerkkejä yto-opettajien havannoinneista työelämäpäivältä:

Nimi: Jemina Peltola, OSAO
Tutkinto: Puutarhuri, kukka- ja puutarhakauppa
Tutkinnonosa: Asiakaspalvelu ja myynti
Nostot: Lähes koko työaika asiakaspalvelua. Suullisen viestinnän merkitys. Rohkeus, tilanteenhallinta, positiivisuus (myy). Puhelinkeskustelut. Kirjallisessa viestinnässä täytyy hallita esim. yhdyssanat, kaunis käsiala ja mainostekstit. Sosiaalinen media.

Nimi: Päivi Taskila, OSAO
Tutkinto: Autoalan perustutkinto, ajoneuvoasentaja,
Tutkinnonosa: auton tai moottoripyörän korjaaminen ja huoltaminen
Nostot: YTO-aineista esillä yksittäistä osaamista, esim. käyttönesteiden hallinta, kierrätys, työmääräyksen kirjaaminen, käyttöohjeet ja tukipalvelut englanniksi, työelämän pelisääntöjen tunteminen.

Nimi: Katariina Walker, OSAO
Tutkinto: liiketalouden pt (kv)
Tutkinnonosat: koko tutkinto (asiakaspalvelun ja myynnin osaamisala)
Nostot työelämäpäivästä: Mahdollisuus tehdä kaikkia tutkinnon osia! Kielitaito (ruotsi, englanti, suomi) voidaan näyttää. Matematiikkaa tarvitaan. Myös muita yto-aineita hyödynnetään työssä: Kulttuurituntemusta (kv-asiakkaat)

Nimi: Satu Remes ja Erja Kemppainen
Tutkinto: Tekstiili- ja vaatetusalan perustutkinto, vaatetusompelija
Tutkinnonosa: Tilaustyö ja korjausompelu
Nostot: YTO-aineista esillä yksittäistä osaamista: ryhmätyö- ja viestintätaitoja, prosenttilaskutaitoja ja kuitujen ominaisuuksien hallintaa, maahanmuuttajataustaisia työkavereita, asiakaspalvelutaitoja, yksityisyrittäjyyden perusteita, kustannuslaskentaa.

Lisätiedot

Merja Paloniemi
OSAO, Opiskelijapalvelut
Puh 050 594 9182
merja.paloniemi@osao.fi

Kumppanitahot

  • Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymä, Jedu
  • Oulun seudun yritykset

Rahoittaja


Päivitetty: 21.04.2016 klo 16:40