OSAO

FI EN
Tulosta
Suomeksi / In English
Etusivu / Nyt / Blogi / Nyt-blogi / Koulutuksen ennakointiprosessi uudistuu

Koulutuksen ennakointiprosessi uudistuu

Yksikönjohtaja ja Osekkin ennakointijaoksen puheenjohtaja Alpo Kaisto.

Yksikönjohtaja ja Osekkin ennakointijaoksen puheenjohtaja Alpo Kaisto.

Ennakointityömme sai osana viime keväänä tehtyä Osekkin toimintajärjestelmän itsearviointia ja ulkoista arviointia kiitosta, mutta siitä huolimatta jo nyt ollaan tekemässä muutoksia ennakointityöhön. Koulutuksen ennakointiprosessista otetaan lokakuun alussa käyttöön versio 5.0.

Se, että prosessia on muutettu jo viisi kertaa kahdeksassa vuodessa, johtuu tarpeesta kehittää ennakointityötä niin, että laaja koulutustarjontamme yhä paremmin vastaa työ- ja elinkeinoelämän kehittymistä sekä opiskelijoidemme tulevaisuuden tarpeita.

Suurin muutos nyt käyttöönotettavassa prosessiversiossa aiempiin verrattuna on aikuisten ammatillisen lisäkoulutuksen opiskelijatyövuosien suuntaamisen ja mitoittamisen ottaminen osaksi ennakointityötä.

Jo aiemmin käytössä ollut menetelmä tehdä koulutustarveselvitys silloin, kun oli tarvetta saada tietoa päätöksentekoa varten jonkin perustutkinnon tai koulutusohjelman määrän muutoksista tai joissain tapauksissa sisällön kehittämisestä, korvattiin vuosi sitten laajemmalla osaamistarveselvitystoimintamallilla. Osaamistarveselvityksessä tehdään varsin laaja tiedon kerääminen selvitettävän alan koulutustarjonnasta, alan työ– ja elinkeinoelämän kehitysnäkymistä, työntekijämäärien kehitysennusteista, laadullisista osaamistarpeista , mahdollisesti tarvittavasta perustutkintokoulutuksen ja aikuiskoulutuksen järjestämistarpeesta, tarjottavan koulutuksen resurssitarpeesta ja nykyisin järjestettävän alan koulutuksen kehittämistarpeista.

Lista selvitettävistä asioista tuntuu varmaan ensilukemalta hengästyttävän pitkältä ja niinpä osaamistarveselvitysten tekijöiksi valitaan aina henkilö, jolla on joko kyseisen alan syvällistä tuntemusta tai muutoin hyvää osaamista tehdä tämän tyyppistä selvitystyötä. Osaamistarveselvitysten tekemisessä kuullaan mahdollisimman laajasti työelämän edustajia ja tietenkin myös mahdollista alan opetushenkilöstöä. Osaamistarveselvitysten tuloksena syntyy päätöksentekoa varten tietoa nuorten ja aikuisten koulutuksen järjestämisen määrällisistä ja sisällöllisistä tarpeista sekä vaihtoehtoja koulutuksen järjestämiseksi ja kehittämiseksi. Lopullisesti päätökset näistä asioista tekevät asian laadusta riippuen joko kuntayhtymäjohtaja-rehtori tai kuntayhtymän hallitus.

Alpo Kaisto, yksikönjohtaja ja ennakointijaoksen puheenjohtaja

Kommentointi

Nyt-blogi on ajankohtainen silmäys OSAOssa tai maailmalla pinnalla oleviin asioihin. Blogilla on vaihtuva kirjoittaja, joka on yleensä OSAOn henkilökunnan jäsen. Blogi päivittyy pari kertaa kuukaudessa.

Blogiarkisto