OSAO

FI EN
Tulosta
Etusivu / Nyt / Jutut / Kaverilta kaverille -projekti yhdistää nuoren ja vanhan

Kaverilta kaverille -projekti yhdistää nuoren ja vanhan

Kaverilta kaverille -projekti yhdistää nuoren ja vanhan

OSAOn entinen opettaja ja nykyinen eläkeläinen Lauri Malm on toiminut kaverina jo kahdelle opiskelijalle ja yhdelle nuorelle ohjelman ulkopuolella.

Opintojen kanssa painiva nuori voi saada avukseen kaverin, joka kuuntelee ja jolla ei ole kiire. Yhdessä tehdään mukavia asioita ja jaetaan kokemuksia.

OSAOn koordinoima Kaverilta kaverille eli K2K-hankkeen Nallikarissa pidettyyn väliseminaariin osallistui projektissa kavereina toimivia eläkeläisiä, kuraattoreita, opinto-ohjaajia, eritysopettajia, opettajia sekä opinto- ja koulutuspäälliköitä Oulun seudulta, Keski-Pohjanmaalta ja Kainuusta.

Kohta kahden vuoden ajan toiminut projekti halusi seminaarillaan tehdä K2K-toimintaa tunnetuksi sekä tarjota opiskelijahuollon henkilöstölle työkaluja monenlaisten opiskelijoiden kohtaamiseen.

Kuntayhtymän johtaja-rehtori Jarmo Paloniemi toivotti kaikki tervetulleeksi ja kertoi jo isoäitinsä aikanaan kehottaneen kuuntelemaan vanhempia ja kokeneempia.

K2K sai toimintaansa mallia Hollannista, jossa Oulun seudun ammattiopiston kumppanikoulussa Landstedessa on jo vuosia toiminut Mate to Match -projekti. Siinä eläkkeelle siirtynyt henkilö ryhtyy opintojen kanssa painiskelevan nuoren kaveriksi. Ohjelman on käynyt 12 vuoden aikana läpi jo yli 800 nuorta ja mukana on sata kaveria.

– Vanhempi kaveri pystyy tukemaan ja kuuntelemaan nuorta. Heillä on valtavasti hiljaista tietoa ja kokemusta, joista he voivat ammentaa yhteiseen kanssakäymiseen, projektipäällikkö Leena Raitala kertoo.

Pedagoginen rakkaus

Tutkija Tommi Hoikkala on tehnyt nuorisotutkimusta kohta 30 vuotta. Hän kehuu K2K-toimintaa uniikiksi ja kekseliääksi, jossa toteutuu ylisukupolvinen toiminta.

– Tässä on aineksia niin mentoroinnista kuin kasvun tuesta ja nuoren kohtaamisesta, Hoikkala kehuu.

Hän kertoo, miten yleinen huoli perheestä ja yhteisöstä tuottaa erilaisia hankkeita ja projekteja. Hoikkala tiivistää pedagogisen rakkauden virkkeisiin, joista kuuntelijat voivat ammentaa omaankin työhön.

– Pedagoginen rakkaus on ohjaamista ja vierellä kulkemisen tapa. Pedagoginen rakkaus ei ole tunteilua vaan se on työtapa, johon sisältyy hellittämätön mielenkiinto ja sinnikkyys nuoren tukemiseen - hänen ja kaikkien hyväksi.

Ilman turhaa kiirettä

OSAOn entinen opettaja ja nykyinen eläkeläinen Lauri Malm on toiminut kaverina jo kahdelle opiskelijalle ja yhdelle nuorelle ohjelman ulkopuolella.

– Olemme tavanneet kavereiden kanssa viikoittain. Juttelemme opiskeluista ja olemmepa käyneet kerran pelaamassa sählyä yhdessä. Jos toiminta kiinnostaa, mutta pelottaa että se vie suhteettomasti aikaa, niin ei kannata pelätä. Ei se kerta-aika ole niin pitkä, Malm sanoo.

Hollantilainen Nabil Sahhar, joka vetää Landstedessa Mate to Match –toimintaa muistuttaa, että opiskelijan ja opettajan suhde on aina pedagoginen. Kaverin ja opiskelijan suhde sen sijaan on kaverillinen. 

– Se ei ole ammattilaissuhde, jossa täytyisi arvioida opiskelijaa. Tätä ei myöskään saa määritellä kiire, vaan kaverilla on aikaa. Näin muodostuu luottamus heidän välilleen, Sahhar summaa.

K2K:ssa on huomattu, että erityisen toimivaa on, jos kaveri ei ole opiskelijan kanssa saman oppialan opettaja. Se muuttaa totuttua rooliasetelmaa ja luo rentoutta kanssakäymiseen.

Vastuuta ja huomioi onnistumiset

Toimittaja, kirjailija ja luennoitsija Anna Perho viihdyttää seminaarivieraitaan tarinoilla itsensä etsimisestä ja oman tiensä löytämisestä. Intohimo, itsetunto ja väärät uskomukset kiertyvät esimerkkien avulla selkeiksi teemoiksi Perhon puheenvuorossa.

– Meillä on hieno ja ihana valta siihen, että voimme aina valita toisen näkökulman, josta tarkastelemme asioita. On tärkeää, että nuoret pääsevät opiskelemaan asioita, joista he ovat oikeasti kiinnostuneita. Heihin tulee luottaa, sillä se poikii sen, että he haluavat olla luottamuksen arvoisia, Perho summaa.
Hän kehottaakin kaikkia luottamaan, vastuuttamaan, vaatimaan ja ennen kaikkea huomioimaan pienimmätkin onnistumiset.

– Motivaatio on tunne. Omat rajansa pystyy ylittämään moninkertaisesti, kun näkee vaivaa sen eteen, Perho päättää.

Lue lisää K2K - Kaveri kaverille -toiminnasta: 
http://www.osao.fi/osao/osaolaiselle/opiskelijahuolto/k2k-kaveri-kaverille.html

Lisätietoja:
Leena Raitala, projektipäällikkö, leena.raitala@osao.fi, p. 040 141 5311
Anna-Mari Saarela, projektikoordinaattori, anna-mari.saarela@osao.fi, p. 040 661 8123

Teksti: Saara Kärki
Kuvat: Jouni Ylisuutari

9 joulukuuta 2016

Tunnisteet: K2K, Kaveri kaverille, #OSAO,