OSAO

FI EN
Tulosta
Suomeksi / In English
Etusivu / OSAO / OSAOlaiselle / IT-ohjeita / Opiskelijoiden käyttäjätunnukset ja salasanat

Opiskelijoiden käyttäjätunnukset ja salasanat

 

Käyttäjätunnus

Jokaiselle OSAOn opiskelijalle luodaan opiskelun alkuvaiheessa henkilökohtainen käyttäjätunnus koulun järjestelmiä varten. Jokainen tunnus alkaa s-kirjaimella (student), ja loppuosa muodostuu aloitusvuoden sekä etu- ja sukunimen perusteella. Esimerkiksi vuonna 2014 aloittaneella opiskelijalla Pekka Virtasella tunnukseksi muodostuu s4vipe00. Viimeiset kaksi numeroa varmistavat sen, ettei samana vuonna aloittaneille opiskelijoille, joiden nimistä muodostuu samanlainen tunnus, luoda päällekkäisiä tunnuksia. Tässä tapauksessa aakkosjärjestyksessä ensimmäinen opiskelija saa tunnukseensa numerot 00, seuraava 01, ja niin edelleen.

Yksikön käytännöstä riippuen uudet käyttäjätunnukset opiskelijoille jakaa joko ryhmänohjaaja, ATK-opettaja tai opintotoimisto. Saadakseen tunnukset käyttöönsä opiskelijan on allekirjotettava käyttöoikeussopimus ehtoineen, joka arkistoidaan IT-palveluiden toimesta.

Käyttäjätunnusta ei vaihdeta, vaan se pysyy samana koko opiskelun ajan.

Tunnukset sulkeutuvat 7vrk kuluttua valmistumisesta tai opiskelun päättymisestä.

 

Salasana

Oletussalasanasi luovutetaan käyttäjätunnuksen yhteydessä, ja se on vaihdettava heti - koulun järjestelmät eivät toimi oikein ennen kuin salasana on vaihdettu.

Mikäli saat tunnuksesi koulussa, vaihda salasana kirjautumalla jollekin koulun työasemalle. Järjestelmä vaihdattaa salasanan ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä.

Mikäli saat tunnuksesi postitse, tai et pääse koulun työasemalle, vaihda salasana sivustolla http://vaihda.osao.fi.

Tietoturvasyistä salasana on vaihdettava 5 kk:n (150 vrk) välein, muuten tunnukset lukkiutuvat. Salasanan vaihto tapahtuu aina samalla tavalla kuin ensimmäiselläkin vaihtokerralla.

Saat Wilmaan salasanan vanhenemisesta varoittavan pikaviestin 14:ää päivää ja 7:ää päivää ennen tunnusten lukkiutumista. Salasana on mahdollista vaihtaa, vaikka tunnukset olisivat ehtineet lukkiutua.

 

Miten vaihdan salasanan?

Voit vaihtaa salasanasi kahdella eri tavalla:

Tapa 1: Koulun verkossa olevalla Windows-työasemalla

  1. Kirjaudu työasemalle
  2. Paina Ctrl+Alt-Del
  3. Valitse Muuta Salasana
  4. Anna vanha salasanasi ja kirjoita uusi salasana kahteen kertaan sille varattuihin kenttiin
  5. Paina Enteriä/hyväksymispainiketta.

Tapa 2: Nettisivulla

  1. Mene verkkoselaimellasi osoitteeseen http://vaihda.osao.fi
  2. Anna käyttäjätunnuksesi ja vanha salasana niille varattuihin kenttiin ja kirjoita uusi salasana kahteen kertaan sille varattuihin kenttiin
  3. Paina Vaihda salasana -painiketta.

 

Millainen salasanan tulee olla?

Salasanan pituus on vähintään 8 merkkiä, ja se saa mielellään olla pidempi: Mitä pidempi salasanasi on, sitä turvallisempi se on.

Erikoismerkkien (’ ” % ¤ &) käyttöä salasanassa kannattaa välttää järjestelmien mahdollisten yhteensopivuusongelmien ehkäisemiseksi.

Salasanan pitää sisältää ainakin kolme seuraavista neljästä vaatimuksesta:

  1. pieni kirjain
  2. iso kirjain
  3. numero
  4. erikoismerkki

Järjestelmämme muistaa 3 edellistä salasanaasi, eikä hyväksy niitä uudelleen. Et voi käyttää salasanassasi oma nimeäsi tai käyttäjätunnustasi.

Salasana on henkilökohtainen, eikä sitä saa antaa muille. Sitä ei saa kirjoittaa muistiin ainakaan selväkielisesti.

 

Jos unohdit salasanasi

Mikäli olet unohtanut salasanasi, voit tilata uuden salasanan tekstiviestinä puhelimeesi. Lähetä oma käyttäjätunnuksesi numeroon 040 141 5001, niin saat vastausviestinä väliaikaisen salasanan ja ohjeet sen vaihtoon. Mikäli käyttäjätunnus ei vastaa opiskelijatietojärjestelmästämme löytyvää numeroa, saat siitä vastausviestissä ilmoituksen. Tuolloin sinun tulee käydä päivittämässä uusi puhelinnumerosi opiskeluyksikkösi opintotoimistoon.

Huom! Viestin lähettäminen maksaa normaalin tekstiviestin hinnan.

Salasanaongelmissa voit olla myös yhteydessä IT-palveluihin suoraan, joko puhelimitse numeroon 040 141 5500, tai sähköpostitse osoitteeseen helpdesk@osekk.fi, mutta ruuhkien välttämiseksi suosittelemme ensisijaisesti käyttämään tekstiviestivaihtoehtoa.

Päivitetty: 07.09.2016 klo 08:57