OSAO

FI EN
Tulosta
Etusivu / OSAO / OSAOlaiselle / Kansainvälisyys / Matkaraportteja maailmalta / Sain todella paljon ammatillista luottamusta

Sain todella paljon ammatillista luottamusta

Hotel Barcelona Catedral, Barcelona, Espanja

Matkavalmistelut

Ennen lähtöä täytyi huolehtia että kaikki tarvittavat dokumentit tulevat mukaan, varata lennot, sekä hankkia asunto Barcelonasta. Matkajärjestelyt sujuivat muuten todella hyvin, mutta asunnon hankkiminen oli haastavin osuus, ja siihen kannattaa varautua etukäteen. Aloitin matkalippujinen hankkimisen noin kuukausi ennen lähtöä, sillä lennot ovat yleensä halvempia siinä vaiheessa.

Ennen matkaa hankin passin ja pakkasin matkalaukun. Matkustimme Oulusta Helsinkiin bussilla, ja Helsingistä sitten jatkoimme lentokoneella kohti Barcelonaa. Barcelonan lentokentältä menimme paikallisella taksilla asunnollemme. Kun pääsimme perille, otimme yhteyttä Barcelonan kv-koordinaattoriin, jonka kanssa sovimme tapaamisen. Hän myös kävi kanssamme ensimmäisellä kerralla työpaikoillamme.

Asuinympäristö

Paikalliset ihmiset ottivat meidät todella hyvin vastaan. Paikalliset olivat ystävällisiä, kohteliaita sekä avuliaita. Matka asunnolle sujui hyvin, matkustimme sinne paikallisella taksilla. Taksit ovat Barcelonassa halvempia kuin Suomessa. Metrot kulkivat yleensä aina ajallaan, ja niitä kulki tiheään. Busseja emme matkan aikana käyttäneet.

Asuntomme oli melko suuri, ja siellä asui lisäksemme muitakin ihmisiä. Asunnossa oli kaksi vessaa, parveke, suihku, pieni keittiö sekä neljä makuuhuonetta. Vuokramme kahden kuukauden ajalta oli 700€ per henkilö. Asunnon omistaja vuokrasi omasta asunnostaan huoneita ulkopuolisille. Vapaa- ajalla joko tehtiin itse ruokaa tai käytiin ulkona syömässä, se riippui päivästä.

Arkkitehtuuri oli todella kaunista ja erilaista kuin Suomessa. Rakennukset olivat todella yksityiskohtaisia verrattuna suomalaisiin rakennuksiin. Kapeita katuja lähti lähes joka suuntaan. Joka puolella oli ihmisiä ja paljon terasseja. Alkoholikulttuuri oli aivan erilaista verrattuna Suomen tapoihin. Odotukseni vastasivat todella paljon todellisuutta.

Hankalin asia matkan aikana oli se, kun ystäväni ryöstettiin, jonka vuoksi jouduimme tekemään paikallisella poliisiasemalla rikosilmoituksen. Espanjassa oli paljon työttömiä nuoria jotka asuivat kadulla sillä Espanjassa ei ole sosiaaliturvaa kuten meillä Suomessa. Espanjassa oli paljon puhetta pakolaisista, ja mielenosoituksia oli paljon. Monikulttuurisuus näkyi siten, että erimaalaisia ihmisiä oli runsaasti.

Työssäoppimispaikka

Työssäoppimispaikkani oli neljän tähden hotellin ravintola, jossa oli paljon erilaista henkilökuntaa, mm. kokkeja, tarjoilijoita, vastaanottovirkailijoita ja siivoojia. Meillä oli keittiöllä erikseen siivooja, jota Suomessa tuskin koskaan näkee. Menin yleensä kello 10 aamulla töihin, aloitin tekemällä misalistan, ja esivalmistelin yleensä aamupäivän. Kello 12 alkoi tunnin ruokatauko, jonka jälkeen avasimme ravintolan ja aloin valmistamaan asiakkaille ruokaa tilausten mukaan. Työpäiväni päättyi kello 15:30.

Välillä oli hankaluuksia kommunikoida työkavereiden kanssa, sillä harva puhui englantia. Käyttäytyminen oli molemminpuolin kohteliasta ja toisensa huomioon ottavaa, samoin kuin Suomessa.

Työntekotahti oli paljon nopeampi kuin Suomessa, ja työntekijät tekivät todella pitkää päivää, noin 12-15 tuntia päivässä. Palkka oli todella pieni verrattuna Suomen palkkatasoon, noin 5-6 €/h.

Työporukka oli paras mitä minulla on ikinä ollut, he ottivat minut todella hyvin huomioon, ja sitä jäin ehkä eniten kaipaamaan koko matkassa. Barcelonassa arvostettiin kokin työtä paljon enemmän kuin Suomessa.

Vapaa-aika

Vapaa-ajallani tutustuin Barcelonan nähtävyyksiin sekä kulttuuriin. En havainnut minkäänlaisia yhtäläisyyksiä kotimaani ja kohdemaani asukkaiden arkipäiväisissä tavoissa. Lasten koulupäivät olivat erilaisia, kaikki ruoka-ajat olivat erilaiset. Barcelonassa syötiin kunnon ruokaa vasta myöhään illalla, kun taas Suomessa lounas on jo kello 11 aikaan.

Barcelonassa ihmiset ovat puheliaampia, ja esimeriksi jos metroon tuli raskaana oleva, kaikki tarjosivat omaa istumapaikkaansa hänelle. Asukkaat tervehtivät toisiaan aina iloisesti ja keskustelivat työpaikalla.

Tutustuin useisiin paikallisiin ihmisiin, ja vietin heidän kanssaan paljon aikaa vapaa-ajalla. Paikallisten tapojen omaksuminen oli minulle todella helppoa, koska olen todella ulospäinsuuntautunut ihminen, ja sopeuden kaikenlaisiin tilanteisiin helposti.

Liikkuvuusjakson anti

Aluksi vieraankielen käyttö tuntui vaikealta, mutta sitten kun siihen tottui, tuntui todella oudolta puhuaa omaa kieltä. Koin kulttuurishokin aivan reissun alkuvaiheessa. Se ilmeni suurena koti-ikävänä ja ahdistuksena, ja johtui luultavasti siitä kun niin moni asia muuttui kerralla.Tuntui, että masennuin kun tulin takaisin kotimaahan. Tuli hirveä ikävä työkavereita, työpaikkaa ja sitä elämää, mitä sain Barcelonassa elää. Minua ei kohdeltu erityisesti ulkomaalaisena, mutta monella heräsi suuri ihmetys blondeja hiuksiani kohtaan. Kaduilla ihmiset saattoivat ihastella ääneen tai halusivat jopa koskea hiuksiini. Moni ihmisistä halusi myös yhteiskuvia meidän kanssamme.

Jakso onnistui todella hyvin. Opin jakson aikana Espanjan kulttuurista ja tulin itsenäisemmäksi. Matka tavallaan avarsi mieltäni, ja kasvoin ihmisenä henkisesti. Liikkuvuusjakso lisäsi suuresti luottamusta omaan kielitaitooni, rohkaisi minua puhumaan englantia enemmän. Sain myös todella paljon ammatillista luottamusta, sillä sain hyvät arvosanat ja paljon kehuja.