OSAO

FI EN
Tulosta
Etusivu / OSAO / OSAOlaiselle / Kansainvälisyys / Matkaraportteja maailmalta / Ulkomailla pärjää tarvittaessa elekielelläkin

Ulkomailla pärjää tarvittaessa elekielelläkin

Vithas Xanit International Hospital, Benalmadena, Espanja

Lensimme Oulusta Helsinkiin ja Berliinin kautta Malagaan. Malagassa olimme päiväsaikaan ja taksin saaminen kentältä oli helppoa. Asunnolle saapuessamme tuli vuokranantaja paikan päälle esittelemään asunnon ja kertomaan käytännön asiat asuntoon sekä alueeseen liittyen. Hän antoi paljon vinkkejä tutustumisen arvoisista paikoista sekä kulkemisesta Benalmadenassa ja lähialueilla. Olimme paikan päällä jo töitä edeltävän viikon torstaina, joten saimme muutaman päivän aikaa tutustua alueeseen.

Työssäoppiminen

Työharjoittelun aloituspäivä siirtyi päivällä paikallisten viettäessä vappua pyhäpäivänä 2.5. Tiistaina 3.5 kävimme tutustumassa sairaalaan ja sairaala-apteekkiin sekä saimme työvaatteet. 4.5 aloitimme työt iltavuorolla. Aamuvuoro oli meillä klo 9-14 ja iltavuoro klo 12-17. Ainoa englantia hieman enemmän osaava opasti meidät alkuun ja kertoi työkuviot, jotka jatkuivat lähes samanlaisina koko neljä viikkoa.

Töissä täytimme hyllyjä, purimme kuormaa, siirsimme tavaraa paikasta A paikkaan B ja hyllytimme osastoilta takaisin palautettuja lääkkeitä. Joinain päivinä pakkasimme lääkkeitä lääkepusseihin ja liimailimme etikettejä. Työpäivät eivät onneksi olleet viittä tuntia pidempiä, koska tekemistä oli aika vähän. Ruokatauko oli noin 30 minuuttia. Söimme omia eväitämme joko henkilökunnan taukotiloissa tai ulkona. Espanjalaiset työkaverit olivat mukavia, vaikkei yhteistä kieltä ollutkaan. Käytimme elekieltä sekä muutamia yhteisiä sanoja sekä espanjaksi että englanniksi. Lisäksi hyödynsimme Google kääntäjä -sovellusta.

Vapaa-aika

Vapaa-aika kului nopeasti. Oli paljon tehtävää ja nähtävää. Kelit suosivat enimmäkseen yhdestä sateisesta viikosta huolimatta. Benalmadenan kolusimme lähes kauttaaltaan läpi. Kävimme useampaan otteeseen Fuengirolassa ja Malagassa sekä lisäksi myös Mijaksessa, Granadassa ja Gibraltarilla. Vielä jäi paljon koettavaa, sillä viisi viikkoa on loppujen lopuksi hyvin lyhyt aika. Shoppailimme suht paljon, kävimme yöelämässä sekä nähtävyyksiä katselemassa.

Benalmadenassa kävimme katsastamassa sataman, josta Benalmadena on tunnettu. Kiertelimme paljon sekä kylällä että Benalmadenan keskustassa, joka sijoittui rantakadun varteen. Lisäksi kävimme gondoleilla vuoren huipulla, jossa näimme myös mahtavan kotkashow'n. Maisemat olivat huikeat sekä Malagan että Fuengirolan suuntaan. Kävimme myös katsomassa Suomen jääkiekon MM-pelejä paikallisessa suomalaisessa juottolassa, jossa näimme myös muita Benalmadenassa viihtyneitä suomalaisia.

Fuengirolassa ja Malagassa keskityimme shoppailuun sekä nähtävyyksien ihailemiseen. Granadaan lähdimme päivän kestävälle omatoimireissulle: ensin Malagaan junalla ja sieltä bussilla Granadaan. Granadan Alhambra -palatsi puutarhoineen ja ympäristöineen olivat näkemisen arvoisia. Lisäksi Granadan kapeilla kujilla pieniä kojuja ihastellessa aika kului kuin siivillä. Gibraltarille taas lähdimme matkanjärjestäjän kautta bussilla. Apinat ja tippukiviluola olivat ehdottomasti reissun kohokohtia! Shoppailukadulla oli kauppoja joka lähtöön ja mm. alkoholi ja savukkeet olisivat olleet halpoja hintojen ollessa tax free -hintoja.

Kuljimme Benalmadenan sisällä kävellen suurimman osan matkoista sekä taksilla pidemmät matkat. Fuengirolaan ja Malagaan pääsi kätevästi junalla. Mijaksessa kävimme bussilla ja muutamia matkoja kuljettiin muutenkin paikallisbusseilla.

Rahoitus

Saimme 80% koulun apurahasta ennen reissua. Summa oli yhdelle noin 900e. Summalla saimme maksettua lennot ja asunnon vuokran. Lennot olivat yhteensä Oulu – Helsinki – Berliini – Malaga -välille sekä Malaga – Barcelona – Helsinki – Oulu -välille noin 380e yhdeltä ja asunnon vuokra + siivousmaksu 258e per henkilö. Apurahasta jäi siis käyttörahaa muutama satanen.

Rahaa meni enimmäkseen ruokaan. Söimme kuitenkin töissä omia eväitä ja harvemmin söimme ulkona. Kotona oli kuitenkin ruokaa välillä vähän liikaakin.

Myös shoppailu ja tuliaiset veivät yllättävän paljon rahaa. Osa vaatteista ja kosmetiikka oli edullisempaa Espanjassa, joten erityisesti kosmetiikkaa tuli hamstrattua.

Pieni osa meni myös matkustamiseen, vaikkakin matkustaminen oli aika edullista. Junalla pääsi aina alle 3 eurolla ja paikallisbussit olivat reilun euron luokkaa. Kallein matkustusmuoto oli matkajärjestön bussi (40e), joka kuitenkin sisälsi myös käynnin tippukiviluolassa sekä ”kalliokierroksen”.

Yhteenveto

Espanjan reissu oli kokonaisuudessaan todellakin kokemisen arvoinen. Pääsi puhumaan englantia ja oppi hieman espanjaa. Ihmisiä oli joka lähtöön, enimmäkseen avuliaita ja mukavia. Pienistä vastoinkäymisistä huolimatta arki sujui huolettomasti ja reissut olivat onnistuneita. Onneksi lähdimme työharjoitteluun Espanjan lämpöön!