OSAO

FI EN
Tulosta
Etusivu / OSAO / Hankkeet / Hankeblogi / Hankeblogi / Nouskaapa ylös

Nouskaapa ylös

Uskon, että kaikki oppilaitoksemme opettajat ja henkilökunta muistavat omalta kouluajaltaan opettajansa sanat ”istukaa olkaa hyvät”.

Koko luokka istuutui yhtä aikaa oppitunnin alkaessa, ja istui hiljaa paikallaan siihen asti, kunnes joku pyysi puheenvuoroaan viittaamalla ja sai nousta kertomaan asiansa. Välillä istuttiin koko oppitunti siihen saakka, kunnes se päättyi. Oli ihana istua, kun oltiin juostu välitunti pallon perässä, kuljettu pitkät koulumatkat pyörällä tai kävellen sääolosuhteista riippumatta. Toisin sanoen ”istukaa olkaa hyvät” -käskyyn kätkeytyi lempeä lupaus siitä, että oli lupa istahtaa ja vain olla - keskittyä ja rauhoittua oppimaan.

Viime vuosina istuminen ja liikkumattomuus on nostettu yhdeksi aikamme suurimmista terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä ongelmistamme. Kaukovainion, Kempeleen, Kontinkankaan ja Limingan yksiköissä tänä syksynä (2017) toteutetun Liikkuen ammattiin – hankeen opiskelijakyselyn tuloksien mukaan opiskelijamme istuvat keskimääräisesti lähes 11 tuntia päivässä. Tästä ajasta n. puolet istumista kertyy koulupäivän aikana. Tulos on huolestuttava, sillä päivittäinen runsas istuminen, useita tunteja kestävät yhtäjaksoiset istumisjaksot ja liikkumattomuus aiheuttavat merkittäviä terveyshaittoja sekä vaikuttavat oppimiseen epäsuotuisella tavalla. Tiedetään, että yli 7 tuntia päivässä istuvilla jokainen lisätunti istumista kohottaa kuoleman riskiä 5 % ja yli 9 tunnin istuminen päivässä on yhteydessä lihavuuteen, unen riittämättömyyteen ja runsaampaan lääkärissäkäyntien lukumäärään. Joidenkin tutkimuksien mukaan runsas vapaa-ajalla istuminen on vahvemmin yhteydessä terveysongelmiin kuin työssä istuminen. Toisaalta on taas todettu, ettei vapaa-ajalla harrastettu liikkuminen kompensoi täysin päivän aikana istuttua määrää.

OSAOssa joulukuun alussa järjestetyssä Aivot liikkeellä -koulutuksessa H. Moilanen Jyväskylän yliopistosta toi esille miten liikkuminen ja toiminnallisuus ei ole itse tarkoitus, vaan keino edistää oppimista. Liikkuminen oppituntien yhteydessä ei ainoastaan virkistä, vaan se myös:

  • parantaa sterssinsietokykyä
  • nopeuttaa eri aivojen välisten alueiden viestintää
  • parantaa sekä lyhyt että pitkäkestoista muistia
  • hidastaa aivojen vanhenemista
  • lisää luovuutta

Moilanen antoi konkreettisia käytännön vinkkejä siitä, miten opiskelijoiden vireystilaa tulisi aktivoida ja istumista katkaista jopa 20 min välein. Istumisen tauottamiseksi riittää esim. lyhyet välijumpat, kävelyt (luokasta ulos ja takaisin) ja ”Aivot narikkaan” –harjoitukset (rentoutumiset ja hengitysharjoitukset). Istumisen sijaan tulisi mahdollistaa seisten opiskelua.

Liikkuvana ammattiin -hankkeen yksi keskeisin tavoite on vähentää istumista koulupäivän aikana lisäten toiminnallisuutta oppi- ja välitunneille. Kontinkankaan Avoimien ovien päivän yhteydessä meille hanketyöntekijöille vahvistui käsitys siitä, että opiskelijat myös kaipaavat liikettä oppi- ja välitunneille. Voisimmeko siis uuden vuoden lupauksien kynnyksellä kukin ottaa tavoitteeksemme miettiä, kuinka voisimme kohdallamme lisätä liikettä arkeen? Kävellään, noustaan itse hakemaan opettajien jakamat monisteet, kirjoitetaan taululle vastauksia, pyydetään mielipiteisiin vastauksia liikuttamalla opiskelijoita (”jos olet sitä mieltä, että paras jouluruoka on kinkku, kävele luokan ikkunaseinälle” jne.) – Käytetään hyväksi havaittuja ja luodaan rohkeasti uusia (vaikka arkisiakin) tapoja lisätä liikettä sekä noustaan välillä seisomaan myös ilman kehottamista! Saisimmekohan samalla myös aiempaa parempia oppimistuloksia? Entä jos opiskelijat saisivat pientä liikettä lisäämällä ne pienestä kiinni olevat tutkinnon osat suoritettua loppuun?

Voimme siis muistella lämmöllä menneitä ”istukaa olkaa hyvät” -aikoja, mutta viimeistään nyt uuden vuoden kynnyksellä tulisi ottaa käyttöön uudet oppimista ja terveyttä edistävät sanat ”nouskaapa ylös”!

Ennen vuoden vaihtumista on kuitenkin lupa hengähtää ja laskeutua joulun viettoon. Haluan toivottaa hyvää joulua ja liikkuvaa uutta vuotta 2018 seuraavan Heli Laaksosen runon myötä:

Joulupatja

Joulupatja o mu omakeksimä perinne, mink mää tahtoissin lanseerat
niil ihmisil, ketkä tahto viättä lepojoulu.

Joulupatja tehrä nii, et jouluaattoaamun sänkyst raahata
patja keskel olohuane lattia peittoines tyynyines päivines.
Ympärs asetella ruakka (mitä ei ole itte tehty vaa myyjäisist
ostettu tai jonku ahkeran jouluihmisen laittama), namei ja
uussi kirjoi ja mitä muit paketei onki sattunu saama.

Siäl peito al sit maatta uuttevuatte saak, käännetä välil
kirja sivui taik kylkke ja ojennella kätt kohren konvehtei.
Viarai ei saa tul käymä, eikä itte kuulu käyrä missä.

Ei ol väli onk yksinäine, parilline taik perheline - joulupatja o
joustava ratkaisu. Ku siit nousse, o niin kyllästyny
makkamisse ja niin täys tyäntouhu ja toiminna ilo, et sitä
riittä pitkäl kevässe.

Liikkuen ammattiin –hankkeesta,

Anna Levy

Kommentointi

Hankeblogeissa kirjoitetaan koulutuksen kehittämisestä sekä hankkeiden toimintaan ja tuloksiin liittyvistä asioista. Kirjoittajina ovat pääasiassa OSAOn hanketoiminnassa mukana olevat henkilöt, kuten projektipäälliköt.