Ammatillisen koulutuksen haasteista

Viimeisten viikkojen aikana on uutisoitu jälleen vahvasti ammatillisen koulutuksen valuvioista (Kalevan pääkirjoitus 1.11.2021) tai ratkaisumalleista (Esko Ahon haastattelu Ilta-Sanomissa 16.11.2021). Näiden mukaan ammatillisessa koulutuksessa on suorastaan hätätila.

Kalevan pääkirjoituksessa muun muassa väitettiin, että työnantajat eivät halua ottaa opiskelijoita työpaikoille. Tänä vuonna OSAOsta on ollut 6 500 opiskelijaa 4 091 eri työpaikalla oppimassa. Paraikaa meiltä on 2 606 opiskelijaa työpaikoilla.

Seuraamme OSAOssa säännöllisillä kyselytutkimuksilla, miten olemme onnistuneet järjestämään koulutusta yhteistyössä työelämän kanssa. Syyskuussa raportoiduissa tuloksissa saimme työpaikoilta arvosanaksi 4/5. Seuraamme myös opiskelijoiden tyytyväisyyttä ohjaukseen koulutus- ja oppisopimusjaksoilla. Opiskelijat antoivat ohjaukselle arvosanaksi 3,95/5. Koulutuksen jälkeinen työllistyminen on myös korkealla tasolla.

Tilanne vaihtelee kuitenkin koulutusaloittain lähtien joidenkin alojen vetovoiman selkeästä laskusta. Lasten ja nuorten kädentaitojen osaajamäärät ovat Suomessa romahtaneet digimaailman vieden nuorten aikaa yhä enemmän. Tämä näkyy useiden kädentaitoammattien vetovoimassa. Yhtä lailla perusopetuksesta tulevilla, mutta myös aikuisemmilla opiskelijoilla, on esimerkiksi koronasta johtuvia elämänhallinnan haasteita.

Ammatillisessa koulutuksessa on viimeisen viiden vuoden aikana toteutettu lukuisia uudistuksia – osin yhtä aikaa. Keskeinen toive meiltä toimijoilta on saada keskittyä olennaiseen eli opettamiseen, työelämäyhteistyön parantamiseen ja opettajuuden kehittämiseen.

Jarmo Paloniemi on Koulutuskuntayhtymä OSAOn kuntayhtymäjohtaja-rehtori. Kirjoitus on julkaistu 24.11.2021 ilmestyneessä Forum24-lehdessä.