Lähettiläs korostaa tekniikan alan monipuolisuutta

EU:n sininen lippulogo, jonka alla teksti Euroopan unioni ja Euroopan sosiaalirahasto. Logo, jossa teksti Vipuvoimaa EU:lta 2014-2020. Logo, jossa pisaran muotoisessa asetelmassa sinisiä, vihreitä ja punaisia kaarevia viivoja ja vieressä teksti Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus. Logo, jossa kaksi violettia vaakasuoraa viivaa ja kaksi vaaleansinistä oikealle nojaavaa pystyviivaa muodostavat hashtag-merkin. Vaakasuorissa viivoissa lukee tekstit Tasa-arvo tutuksi ja Gender equality.

Monilla meistä on vääristynyt kuva tekniikan alan opiskelusta, arvelee Anne Lappalainen, joka suorittaa tieto- ja viestintätekniikan opintoja oppisopimuksella OSAOssa. Tekniikan alalla tarvitaan monenlaisia osaajia, ja monia työssä tarvittavia taitoja oppii tekemällä, kun vain innostusta riittää. 

“Minä en ole esimerkiksi insinöörihenkinen ihminen”, Anne naurahtaa.

Insinöörihenkisyyden puutteella Anne viittaa siihen, että tietokoneiden parissa työskentelevien ei tarvitse olla numeroja murskaavia koodareita, vaikka sellainen mielikuva alaa kohtaan saattaa monella olla takaraivossa.

Anne on päässyt pohdiskelemaan suhdettaan opiskelemaansa alaa kohtaan, sillä hän on OSAOn MyTech-lähettiläs. Lähettilään tehtävänä on käydä kertomassa perusasteella, millaisia mahdollisuuksia tekniikan ala tarjoaa. MyTech-toiminnan lisäksi OSAOlla edistetään tietoisuutta eri aloista ESR-rahoitteisen Tasa-arvo tutuksi -hankkeen avulla.

“Haluan viedä perusasteelle sellaista viestiä, että tekniikan alalla tarvitaan monenlaista osaamista, ja asenne sekä mielenkiinto alaa kohtaan vaikuttavat paljon”, Anne linjaa.

Anne suoritti MyTech-lähettilääksi ryhtyessään myös MyTech-lähettiläskoulutuksen, joka ohjaa opiskelijoita kertomaan opinnoistaan kiinnostavasti ja sopivan omakohtaisesti. Kolme lähiopetuspäivää sekä itsenäiset tehtävät toivat varmuutta esiintymiseen ja oman tarinan kertomiseen.

“Se minulla jäi lähettiläskoulutuksesta päällimmäiseksi mieleen, että kasi- ja ysiluokkalaiset arvostavat, kun kertoo omista kokemuksistaan ja siitä, millaista opiskelu käytännössä on – ehkä sellaisella rennolla meiningillä.”

Joustavaa oppisopimuskoulutusta

Anne työskentelee tällä hetkellä osana oppisopimuskoulutustaan Netoxilla, joka on IT-palveluihin ja -tuotteisiin sekä kyberturvallisuuteen keskittynyt yritys. Hän kiitteleekin sekä työnantajaansa että OSAOta joustavuudesta opintojen ja töiden yhteensumplimisessa. 

Anne myöntää, että ennen opintojen aloittamista hänellä itselläänkin oli epätarkkoja ajatuksia tekniikan alan tarjoamista töistä.

“Kun meidän piti päättää, erikoistuisimmeko ohjelmointiin vai käytön tukeen, minulla oli ihan vääristynyt kuva siitä, millaista käytön tuki olisi. Ajattelin, että siellä rassattaisiin tietokoneen raatoja, eikä se olisi minua varten”, Anne muistelee.

Mahdollisuudet osoittautuivat paljon monipuolisemmiksi. Osaajia tarvitaan asiantuntija- ja palvelutehtäviin, ja esimerkiksi koneiden kyberturvaan liittyy omanlaistaan osaamista.

Lähipiiri tuki alanvaihtoa

Ennen tieto- ja viestintätekniikan opintojaan Anne oli työskennellyt pitkään myyjänä, mutta oli jossain vaiheessa alkanut pohtia tarkemmin tulevaisuuttaan, mielenkiinnonkohteitaan ja viihtymistään työelämässä.

“Mietin kyllä, että olenko ihan pöljä, kun kieltäydyn työstä ja lähden opiskelemaan”, Anne toteaa.

Annen lähipiiri kuitenkin kannusti tarttumaan tieto- ja viestintätekniikan opintoihin, jotka tunnettiin vielä silloin datanomiopintoina.

Alanvaihtoon kannustivat myös tekniikan alan suotuisat tulevaisuudennäkymät. Teknologiateollisuus tarvitsee vuosittain 10 000 uutta työntekijää. Sekä tieto- ja viestintätekniikan että oppisopimuskoulutuksesta Annella on pelkästään positiivisia kokemuksia. Ammatillisen koulutuksen opetusmetoditkin ovat sopineet hänelle hyvin.

“Olen sellainen henkilö, joka oppii parhaiten tekemällä.”

OSAO edistää ”sekahakua työelämään” eli haluaa purkaa koulutus- ja työelämän sukupuolen mukaista eriytymistä Tasa-arvo tutuksi -hankkeella. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto.