Uusia näkökulmia LinkedInistä

”Lisää opettajia LinkedIniin!” kannustaa OSAOn tuntiopettaja Marko Lakkala. Työelämästä ja viestinnästä mielellään keskustelevan Markon verkostoon kuuluu yli 6 000 kontaktia Suomesta ja muualta maailmasta. Aktiivisuus LinkedInissä vahvistaa mielikuvaa niin työntekijän kuin työnantajan asiantuntijuudesta.

”Ammatillisesta koulutuksesta keskustellaan LinkedInissä valitettavan vähän. Opettajille olisi tarjolla roolia opetuksen ja työelämän asiantuntijoina”, sanoo OSAOn Pudasjärven ja Taivalkosken yksiköissä tuntiopettajana toimiva Marko Lakkala.

Yli 6 000 LinkedIn-seuraajaa keränneen Markon tili oli vielä pari vuotta sitten liki nollatilanteessa. Kontakteja oli kahdeksan ja LinkedInin käyttäminen satunnaista, jos sitäkään.

”Aloin sattumalta lueskella syötettä ja tuntui, että tämä voisi olla ihan mielenkiintoinen juttu. Huomasin, että voinhan itsekin lähettää kutsuja tuttaville”, hän kertaa.

Myös lähipiiriltä alkoi tippua kutsuja Markolle, ja samalla LinkedIn alkoi kiinnostaa toden teolla. Ensin seuraajamäärä kasvoi sataan. Sitten luku nousi 500:aan, mikä oli aiemmin tuntunut saavuttamattomalta haamurajalta. Tässä vaiheessa verkosto alkoi laajeta myös omalla painollaan ja verkostoitumishaasteisiin osallistuminen vauhditti kasvua entisestään.

”Tämänhetkisistä 6 200 kontaktista noin 80 % tulee Suomesta, 10 % Ruotsista ja loput ympäri maailmaa.”

Työntekijäviestintää ihmiseltä ihmiselle

OSAOssa kannustetaan työntekijöitä verkostoitumaan ja jakamaan omaa asiantuntemustaan sosiaalisessa mediassa.

“Työstä viestimisen pääkanaviksi olemme valinneet LinkedInin ja Twitterin. Henkilöstölle on järjestetty tähän koulutusta ja lisää on tulossa tämän syksyn aikana”, sanoo viestintäpäällikkö Marsa Jurvakainen.

Työntekijät ovat avainasemassa, koska vastaanottajat usein luottavat henkilön jakamaan viestiin enemmän kuin itse yrityksen. Työntekijäviestintä ihmiseltä ihmiselle vahvistaa myös mielikuvaa OSAOsta luotettavana toimijana ja kiinnostavana työpaikkana.

“Meillä on yli 850 asiantuntijaa talossa. Kun saamme heitä kertomaan työstään ja osallistumaan rakentavasti keskusteluun, se lisää OSAOn tunnettuutta ja houkuttelevuutta sekä yhteistyökumppanina että oppilaitoksena”.

Sosiaalinen media pitää myös yllä ammattitaitoa: tiedät, mistä alalla nyt keskustellaan ja opit uutta, Jurvakainen tietää.

Kiinnostuksen kohteina työelämä ja viestintä

Marko Lakkalle luontevinta LinkedInin käyttöä on muiden tekemien julkaisujen kommentointi ja aktiivinen osallistuminen keskusteluihin.

”Aika paljon kommentoin yleisesti työelämään liittyviä asioita, esimerkiksi työelämän etiikka on mielenkiintoista. Kielten opettajana minua kiinnostaa myös kaikenlainen viestintään liittyvä keskustelu.”

LinkedIn on maailman suosituin ammatilliseen verkostoitumiseen keskittynyt sosiaalinen media ja verkkoyhteisöpalvelu, jossa paljon huomiota keräävät myynnin ja markkinoinnin konsultit ja henkilöbrändääjät. Marko Lakkala pohtii sen olevan yksi syy opettajien vähyyteen palvelussa.

”LinkedIn on paljon muutakin kuin bisneshenkisyyttä. Omista OSAO-kontakteistani enemmistö on hallinnon väkeä ja suunnittelijoita. Esimiehiltä on tullut tykkäyksiä postauksiin.”

LinkedIn on asiantuntijaviestinnän työkalu

LinkedIn on asiantuntijaviestinnän kanava, jossa organisaatioita suuremman huomion huomion saavat henkilöt. Työntekijän aktiivisuus sataa kuitenkin myös työnantajan laariin ja vahvistaa mielikuvaa molempien osaamisesta.

”Kaikki kyllä tajuavat, että en minä mielipiteineni OSAOta edusta. Toki aina kun olen esillä, tiedoissani oleva OSAO saa näkyvyyttä”, Marko sanoo.

Marko Lakkala suhtautuu LinkedIniin rennosti vailla tarkkoja suunnitelmia tulevasta. Aikeissa on tehdä runsaammin omia postauksia, vaikka julkaisukynnystään Marko ei pidä nytkään järin korkeana.

”Postaamista ei todellakaan kannata arkailla: jos juttu ei ketään kiinnosta, ei se myöskään leviä kovin laajalle. Siksi LinkedInissä on turha pelätä tekevänsä itsensä pelleksi koko kansan edessä.”

Markon Lakkalan vinkit LinkedIniin

  1. Voit lähteä liikkeelle pikkuhiljaa. Aloita tykkäämällä postauksista.
  2. Lähetä kontaktikutsuja aluksi lähimmille tuttaville.
  3. Tutustu keskusteluihin ja kommentoi.
  4. Postaa myös itse. Älä nosta rimaa turhan korkealle.
  5. Tykkäysten ja kommentoinnin myötä saat syötteeseen sinua kiinnostavaa sisältöä.
  6. Hyväksy kaikki asialliset ammattiprofiilit verkostoosi. Uusilta kontakteilta saat uusia näkökulmia.
  7. ”Kannattaa varmasti kokeilla, ei siinä mitään menetäkään.”