
OSAOssa jokainen oppii yrittäjyyttä
Bisnesmajakka kannustaa syventämään yrittäjyysosaamista
Elementti näyttää Voice Intuitiven kuuntelunapin ja translate-valikon
OSAOssa yrittäjyysopinnot kuuluvat kaikkiin tutkintoihin, ja opiskelijoita kannustetaan yrittäjyyteen.
Jokainen OSAOlainen saa Yrittäjyys ja yrittäjämäinen toiminta -tutkinnon osassa vähintään pienen maistiaisen yrittäjyydestä, mutta monipuolista oppia yrittäjyydestä on saatavilla paljon enemmänkin, huomauttaa liiketoiminnan lehtori Satu Virtanen.
“Kehitämme Small Business Hub -hankkeessa OSAOlle esihautomoympäristöä, joka avautuu syksyllä Kaukovainion kampukselle nimellä OSAO Bisnesmajakka. Siellä opiskelijat voivat kokeilla ja kehittää yritysideoitaan ja liiketoimintaa.”
OSAO Bisnesmajakassa yritysoppia voi kartuttaa OSAOn perustutkinto-opiskelijan lisäksi esimerkiksi ammattiin jo valmistunut henkilö, joka miettii, olisiko yrittäjyys hänen juttunsa.
Liiketoiminnan kehittämisen parissa työskentelevä Satu sanoo kuulostelleensa, että Suomeen tarvittaisiin lisää yrittäjyyttä – nimenomaan pienyrittäjyyttä – myös OSAOn keskeiselle vaikutusalueelle pohjoiseen.
Lisäksi monilta pitkään toimineilta yrittäjiltä on kantautunut viestiä, että heillä olisi halua siirtää yritys nuorempien pyöritettäväksi, mutta jatkajaa ei ole löytynyt.
“Tätäkin puolta voimme pohtia ja kehittää Bisnesmajakassa yhteistyössä yritysten kanssa. Meidän esihautomotoiminnasta voisi löytyä juuri niitä yrittäjähenkisiä ihmisiä, jotka innostuvat jatkamaan jo toimivaa yritystä.”
Yrittäjyyden opiskelu sopii kaikille
Satu toivottaa tervetulleeksi kaiken kokoisen yrittäjien ja yritysten kanssa tehtävän yhteistyön. Yrittäjien kalenterit ovat usein täynnä, mutta OSAO Bisnesmajakkaan voi olla yhteydessä matalalla kynnyksellä ja toimintaan voi tulla mukaan juuri itselle sopivalla tavalla.
Satu kannustaa niin OSAOlaisia kuin muita kiinnostuneita mukaan opiskelemaan yrittäjyyttä, vaikka lähtötilanteessa ei olisi lainkaan liiketoiminnan osaamista. Yritystoiminnan suunnittelu -niminen tutkinnon osa voidaan tunnistaa ja tunnustaa kaikkiin tutkintoihin. Aivan perusteista liikkeelle lähtevä Yritystoiminnan suunnittelu on siis mahdollista suorittaa muissakin tutkinnoissa kuin vain liiketoiminnan opinnoissa. Yrittäjyyttä voi opiskella vaikkapa kondiittori, putkiasentaja tai parturi-kampaaja.
OSAO tarjoaa ammatillisen koulutuksen kaikki alat ja koko elinkaaren kaikille ikäryhmille. 8 500 opiskelijan joukossa on ammattia opiskelevia, osaamistaan kehittäviä ja alanvaihtajia. Satun mukaan yrittäjyys kiinnostaa kaikenlaisia opiskelijoita. Heidän kaikkien tavoitteita ja toiveita voidaan OSAO Bisnesmajakassa tukea.
“Nuoret ovat yllättävänkin kiinnostuneita yrittäjyydestä, ja heillä rohkeutta riittää. Toisaalta on myös niitä aikuisia, jotka ovat ehkä jo pitkään pallotelleet mielessään ideaa omasta yrityksestä. Nykyään yrittäjyydelle on hyvin erilaisia muotoja, ja sen profiili on monikasvoinen. Esimerkiksi kevytyrittäjänä voi hankkia lisätienestiä päivätyön ohessa.”
Pilottiryhmä leijonan luolassa
Konkreettinen esimerkki opiskelijoiden yrittäjyyden ja liiketalouden osaamisesta nähtiin huhtikuun lopussa Kaukovainion kampuksella järjestetyssä OSAOn omassa Leijonan luola -tapahtumassa.
Omia liikeideoitaan kehittäneet pilottiryhmäläiset esittivät yrityksensä ja suunnitelmansa tuomaristolle ja opiskelijayleisölle. Monia eri aloja ja ammatteja edustaneet esiintyjät pitivät ensin tiiviin myyntipuheen, niin sanotun pitchauksen, minkä jälkeen he pääsivät avaamaan suunnitelmiaan laveammin.
“Osalla idea oli pitkälle mietitty, toisilla kyse oli testailusta tiimikaverien kesken. Ryhmä valmistautui tapahtumaan muun muassa vierailemalla Polar Bear Pitching -tapahtumassa, jossa tutustuttiin kansainvälisiin kuvioihin ja haettiin mallia pitchaamiseen”, Satu sanoo.

Helmikuun alussa aloittanut ryhmä on käynyt opinnoissa läpi koko prosessin yritysidean sparraamisesta aina myyntiin, markkinointiin ja kumppaniverkoston kehittämiseen. 12 työpajan jälkeen he ovat kartuttaneet osaamista myös tuotteistamisessa, palvelun rakentamisessa, asiakkaiden hankinnassa ja sitouttamisessa sekä talouden ja rahoituksen laskelmissa.
“Korostamme myös mentorin tärkeyttä. Olisi hyvä saada tukea aidolta yrittäjältä tai muulta kokeneelta osaajalta. Yksi OSAO Bisnesmajakan tavoite onkin mentoriverkoston rakentaminen”, kertoo Satu.
“Painotamme myös sitä, että omasta liikeideasta tai prototyypistä pitäisi saada aitoa palautetta mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Ei jäädä hiomaan lillukanvarsia ja kehittämään täydellisyyttä, vaan testataan, mitä asiakkaat haluavat”, hän lisää.
Design By MIGIA uskoo tunteisiin ja tarinoihin
Yksi ansiokkaasti Leijonan luolassa yritysideansa esitellyt oli restaurointialan opiskelija Minna Hirttiö, jonka Design By MIGIA on koruihin ja kodin käyttöesineisiin erikoistunut yritys.
Minna on käsityön luova ammattilainen, joka uskaltaa suunnitella ja tehdä asioita myös totutusta poikkeavalla tavalla. Vahvuuksikseen hän tunnistaa mielikuvituksen, sisukkuuden ja kyvyn sietää riskejä.
“MIGIAssa haluan yhdistää perinteisen käsityötaidon ja innovatiivisen muotoilun ja luoda ajattomia koruja ja esineitä, joka herättävät tunteita ja kertovat tarinoita”, Minna kiteyttää.

Minna on esimerkki OSAOn aikuisesta opiskelijasta, jolla on takanaan monipuolista koulutusta ja työkokemusta. Hän on toiminut tekniikan alalla ja kymmenen vuotta tilitoimistoyrittäjänä ennen helmikuussa 2024 alkaneita artesaaniopintojaan.
“Koulutus on auttanut oman asiakaskunnan hahmottamisessa ja liikeidean rajaamisessa. Myös brändin ja sen markkinointimateriaalien visuaalinen ilme on kirkastunut. Kaiken kaikkiaan ajatuksissa levällään olleet asiat ovat jäsentyneet konseptiksi ja yritykseksi”, Minna sanoo.
Minna ammentaa suunnitteluunsa ideoita luonnon väreistä ja muotokielestä. MIGIA pohjaa mahdollisuutensa eettisen ja ekologisen kuluttamisen trendiin. Nyt kestävä kehitys ja elinkaariajattelu ovat arvossaan, joten Minna haluaa rakentaa vastuullista designbrändiä ja erottua kilpailijoista monipuolisella visuaalisella ilmaisulla.
Minnan mukaan pilottiryhmän ilmapiiri inspiroi ja siitä saa potkua omaan tekemiseen. Kohderyhmäkseen hän on määritellyt designista ja muodista kiinnostuneet henkilöt, lahjatavaroiden etsijät sekä muotoilun ja taiteen harrastajat. Heidät Minna aikoo tavoittaa verkkokaupalla ja kivijalkamyymälässä.
“Koulutuksesta halusin saada lisää osaamista etenkin markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Tarkoitus on saada koruja myyntiin ja turistien nähtäville myös vanhaan kotikaupunkiini Rovaniemelle.”

OSAOn Bisnesmajakkaa kehitetään osana Euroopan unionin osarahoittamaa Small Business Hub -hanketta.