OLO-hanke uskoo ohjauksen voimaan

OLO – Oikeus laadukkaaseen ohjaukseen –hanke kartoitti syksyn 2021 aikana OSAOn ohjauskäytäntöjä ja kehittämistarpeita. Hankkeessa ajatellaan, että kaikki opiskelijoiden parissa työskentelevät tarvitsevat välineitä ja tukea ohjaukselliseen työotteeseen.

Ohjaus on keino vastata opiskelijoiden tarpeisiin jatkuvassa muutoksessa. Jokaisella opiskelijalla on oikeus ohjaukseen, joka ottaa huomioon hänen vahvuutensa ja mahdolliset tuen tarpeensa mahdollisimman jouhevasti.

Ohjausosaamisen tarve ammatillisessa koulutuksessa on laajentunut ja kasvanut. Tärkein ohjaustyö tehdään siellä, missä opiskelijat ovat: yksiköissä, luokissa ja työpaikoilla. Ohjausta tehdään esimeriksi ryhmässä, kaksin ja etänä. Kaikki ohjaavat -periaate on oppilaitoksissa arkipäivää. Opiskelijoiden parissa työskentelevät tarvitsevat välineitä ja tukea ohjaukselliseen työotteeseen. Ohjaamisen tavat mukautuvat muutoksiin keskellä arjen vaatimuksia ja nopeaa rytmiä.

Ohjaus toimii katalysaattorina yhteiskunnan vaatimusten ja opiskelijan etenemisen välissä. Siksi on luontevaa, että ohjausta tarkastellaan koko ajan kehittävällä otteella. OLO – Oikeus laadukkaaseen ohjaukseen -hanke tekee juuri tätä. OLO-hanke kartoitti syksyn 2021 aikana OSAOn ohjauskäytäntöjä ja kehittämistarpeita. Hanke on ollut myös aktiivisesti mukana monissa valtakunnallisissa ja alueellisissa ohjauksen kehittämisen verkostoissa.

OSAO on saanut olla ylpeästi mukana 23 oppilaitoksen OLO-verkostossa. Useat laajentuneen oppivelvollisuuden ohjaustarpeisiin tai uraohjauksen henkilökohtaistamiseen liittyvät asiat ovat OSAOssa pitkällä. Valtakunnallinen verkosto on ollut myös hieno näköalapaikka havainnoida ohjauksen muutosta ja ennakoida tulevaa. Kevään 2022 aikana on aika kirkastaa hankkeen tärkein anti ja parastaa OSAOn jo valmiiksi hyvää ohjausta vielä laadukkaammaksi ja yhdenvertaisemmaksi. Hyvästä voi pyrkiä vain paremmaksi!

Vuoden vaihtuessa OLO-hanke sai lisää käsipareja, ja hankkeen toiminta alkaa näkyä enemmän OSAOn tasolla. OSAO Oven kehittämispanoksen ja monipuolisen hankeyhteistyön jatkoksi Noora Askisen työparina projektiasiantuntijan tehtävässä aloittaa Anne Pudas. Opettajanäkökulmaa hankkeeseen tuo puolestaan opetustyönsä ohessa Maarit Kopakka.

Hyvällä OLOlla on mukava lähteä uuteen vuoteen!

Noora Askinen on opinto-ohjaaja ja ammatillinen erityisopettaja, joka toimii OLO – Oikeus laadukkaaseen ohjaukseen –hankkeessa projektiasiantuntijana.

Seitsemän iloiselta näyttävää naista seisoo viherseinän edessä.
Toimintaa kehitetään yhteistyössä eri toimijoiden kesken. Kuvassa Urahaku-hankkeen Marjo Vilppola sekä OLO-hankkeen toimijat Anne Pudas, Heli Laitila, Maarit Kopakka, Marjo Finnilä, Noora Askinen ja Raija Lehtonen.

 

Tutustu OLO-hankkeeseen