Yksilöllistä tukea opiskelijan tarpeisiin

”Meillä on noin 10 000 opiskelijaa, joten tuen tarpeitakin on paljon ja ne ovat yksilöllisiä”, kuvailee OSAOn suunnittelupäällikkö Seija Iwendorff, joka työskentelee OSAOssa opiskelijoiden tuen ja ohjauksen parissa.

OSAOssa opiskelijoiden ikäluokat vaihtelevat 15–63-vuotiaiden välillä, osa muuttaa suoraan yläkoulusta uudelle paikkakunnalle ja omilleen, osa puolestaan jatkaa tutussa piirissä. Kaikkia yhdistää opiskelu ja siihen liittyvät valinnat – minkä valinnaisen ottaisin, millaisen polun kautta pääsen töihin haluamaani paikkaan, kannattaako ammattilukio?

Jokaisella opiskelijalla on oikeus saada opetusta, ohjausta ja henkilökohtaista opinto-ohjausta niin opettajalta, ryhmänohjaajalta kuin opinto-ohjaajaltakin. Jos huolen aiheita on enemmän, voidaan siirtyä myös opiskelijahuollon pariin.

”Opiskelija on aina ykkössijalla ja pyrimme palautteiden perusteella kehittämään opiskelijoiden tuki- ja ohjaustoimintoja entisestään.”

Osallistamisen kautta vaikuttaminen

OSAOn opiskelijoita halutaan osallistaa ja opiskelijoiden ääni on tärkeää saada kuuluviin. Iwendorff tapaakin säännöllisesti opiskelijakuntien edustajistoa ja tapaamisissa keskustellaan avoimesti kehityskohteista.

”On ihan parasta päästä keskustelemaan opiskelijoiden arjesta ja arvostan sitä, että uskalletaan sanoa miten asiat oikeasti on. Siinä pääsee erilailla kiinni heidän arkeensa.”

Myös uusissa digihankkeissa ja oppimisympäristöjen kehittämisessä osallistetaan opiskelijat mukaan. Opiskelijoille halutaan tarjota yhä enemmän mahdollisuuksia suorittaa opintojaan etänä ja verkossa. Ammatillisissa tutkinnon osissa kädentaitojen harjoittelu käytännössä kuitenkin säilyttää tärkeän roolinsa.

”Erilaiset simulaattorit tuovat opintoihin hyvää lisäharjoitusta, joka tukee oppimista ja tekemisen rutiinia.”

Arjen aktiivisuudesta puhtia opiskeluun

Opintojen sujumisen kannalta lähtökohtana on sujuva arki. OSAOn Liikkuvana ammattiin -hankkeessa aloittaneen amiskoutsi Janne Mäntynenän tavoitteena onkin tuoda aktiivisuus isompaan rooliin opiskelijoiden arjessa.

”Aktiivisuuden ei tarvitse olla hikipäissä liikkumista. Hyvä lähtökohta on istumisen vähentäminen koulupäivän aikana.”

Virpiniemen liikuntaopistosta liikuntaneuvojaksi valmistunut Mäntynenä on työskennellyt myös kirvesmiehenä. Fyysisesti aktiivista työtä tukeva kokonaisvaltainen hyvinvointi on Mäntynenän erityisalaa.

”Haluan kannustaa ketä tahansa tulemaan nykäisemään minua hihasta, oli kyseessä sitten ravintoon, lepoon tai liikkumiseen liittyvää asiaa.”

Mäntynenä rohkaisee nousemaan koulupäivän keskellä seisomaan ja verryttelemään tai hyödyntämään eri yksiköiden maksuttomia kuntosaleja.
”Autan mielelläni alkuun kuntosaliohjelman kanssa.”

Arjen sujuvuuteen vastataan OSAOssa myös muilla erilaisilla toiminnoilla, kuten asuntolaohjaajien järjestämällä vapaa-ajan ohjelmalla, K2K Kaveri kaverille -toiminnalla sekä Höntsä-hankkeella. Opiskelija voi halutessaan saada K2K-kaverin tukemaan opinnoissa tai muutoin elämässä. K2K-toimintaa kehitetään edelleen tukemaan opiskelijaa erilaisissa opiskeluun liittyvissä siirtymätilanteissa. Höntsässä puolestaan tarjotaan arjen toimintaa kaikille opiskelijoille ja mukaan voi lähteä matalalla kynnyksellä ilman erillisiä ilmoittautumisia.

Amiskoutsi Janne Mäntynenä esittäytyy (Youtube) »

Lue lisää Liikkuvana ammattiin -hankkeesta »

Lisätietoa opiskelijan tuesta OSAOlaiselle-sivulla »