Kivijalkakaupan mainokset syntyivät osana lopputyötä

OSAOlla merkonomiopiskelijat loihtivat Kuudes Maku -kivijalkakaupalle markkinointisuunnitelman ja paljon mainosmateriaalia osana opintojaan. ”Yhteistyön tuloksena sain myös paljon hyviä ideoita!” yrittäjä Anne Rautanen kertoo hyvillään.

Kun OSAOssa merkonomiopintoja suorittavat Enni Vilmunen ja Viivi Kortesalmi menivät osana opintojaan tutustumaan pähkinöitä, herkkuja, teetä, kahvia ja ruuanlaittotuotteita myyvään Kuudes Maku ‑kivijalkakauppaan Oulun Rotuaarille, kumpikaan ei tuntenut kauppaa tai kauppiasta – eivätkä kunnolla edes toisiaan.

Monipuoliset merkonomin opinnot valmistavat opiskelijan asiakaslähtöiseen liiketoimintaosaamiseen esimerkiksi markkinoinnin saralla, ja pienen liikkeen asiat kiinnostivat tulevia ammattilaisia. Sekä Ennillä että Viivillä oli etsinnässä yritys, jolle olisi mahdollista tehdä markkinointiviestinnän näyttö.

“Kaikki alkoi niin, että Enni laittoi minulle viestiä, että tekisimmekö yhteistyötä. Yhdistimme voimamme ja aloimme puhaltaa yhteiseen hiileen”, Viivi muistelee.

Kaksikko työsti yhdessä markkinointisuunnitelmaa, joka alkoi rakentua teoriasta kohti käytäntöä.

“Ensin teimme kirjallisen markkinointisuunnitelman, johon kuului yleistietoa yrityksestä, sen kilpailijoista sekä uhista ja mahdollisuuksista, Enni sanoo.

Käytännön töinä Enni ja Viivi tekivät Kuudennelle Maulle muun muassa opiskelija-alennuksista muistuttavaa mainosmateriaalia, tuotteiden esittelyyn liittyvää markkinointia ja suunnitelman Kuudennen Maun verkkosivujen päivittämisestä.

Yritysyhteistyö hyödyttää kaikkia

Kuudes Maku -kaupan yrittäjänä toimiva Anne Rautanen oli OSAOn opiskelijoiden työnjäljestä erittäin hyvillään.

“Sain yhteistyön tuloksena paljon mainoksia, joita tulen käyttämään säännöllisesti. Enni ja Viivi saivat aikaan paljon, ja olen erittäin tyytyväinen heidän työhönsä”, Anne sanoo.

Kun opiskelija suorittaa opintoja työelämässä, hän oppii paitsi oman alan teknisiä taitoja myös työn arkea ja verkostoitumista. Onnistunut työelämäjakso helpottaa tulevan ammattilaisen siirtymistä työmaailmaan, mutta on plussaa myös yritykselle ja sen liiketoiminnalle: yhteistyö on yritykselle hieno tapa imeä uutta tietoa alasta ja saada tuoretta näkökulmaa. Samalla kun opiskelijat saavat ohjausta työpaikalla, myös opiskelijoita opastava työpaikkaohjaaja saa uusia kulmia totuttuihin toimiin ja tehtäviin.

“Tytöt tekivät työnsä huomattavasti omatoimisemmin kuin ajattelin. Sain heiltä paljon hyviä ideoita, joista oli minulle hyötyä”, Anne Rautanen iloitsee.

Yritykset tekevät myös yhteisölle hyödyllistä toimintaa kouluttaessaan opiskelijoita, tulevia ammattilaisia, vaikkei opiskelijasta yritykselle uutta työntekijää tulisikaan.

Omatoimisella otteella vapaus suunnitella itse

Sekä Enni että Viivi saivat näytön tekemisellä vahvistusta sille, että oma juttu on löytynyt OSAOssa opiskellessa. Anne Rautanen antaa kaksikolle kiitosta ahkeruudesta ja toimeen tarttumisesta omin päin.

Enni ja Viivi olivat erityisen kiitollisia siitä, kuinka vapaat kädet Anne suunnittelulle tarjosi. Itsenäisesti toimivan yrityksen markkinoinnille ei ollut ylempää annettuja ohjeistuksia, joten markkinointia sai suunnitella siitäkin näkökulmasta lähes puhtaalta pöydältä.

“Olihan se erilaista suunnitella markkinointia oululaiselle kivijalkaliikkeelle kuin olisi ollut vaikkapa ketjulle, jolloin rajoituksia olisi ollut paljon enemmän”, Enni täsmentää.

Kiitettävän arvosanan näytöstään saanut kaksikko sai yhteistyöstä paitsi oppeja myös paljon itseluottamusta tulevaa varten. Yrittäjä Anne Rautaselle kokemuksesta jäi hyvä maku.

“Teen jatkossakin älyttömän mielellään yhteistyötä. Tämä oli antoisaa minulle, ja on ihanaa, kun voin olla avuksi myös opiskelijoiden suuntaan.”