Opinnot ovat parhaimmillaan työelämäyhteydessä

Opiskelijoille on tärkeää tehdä yhteistyötä työelämän kanssa jo opintojen aikana. Tämä antaa näkemystä ja valmiuksia tulevalle työuralle. Samalla työelämäyhteistyö rikastaa opetusta ja antaa paljon opettajallekin. Vierailijat tuovat raikkaita ja ajankohtaisia asioita työelämästä, ja yrityscaset opetuksessa antavat haastetta opiskelijoille. Kun työelämäyhteyttä luodaan jo opintojen aikana, niin opiskelijoiden on helpompaa siirtyä myös työssäoppimisjaksoille.

Useilla kursseillani on kuluneen syksyn aikana vieraillut työelämän edustajia. Olemme toteuttaneet vierailuja sekä paikan päällä että etänä videoyhteydellä. Vierailijat ovat käyneet kertomassa esimerkiksi asiakaspalvelusta, myynnistä, markkinointiviestinnästä ja visuaalisesta ilmeestä. Lisäksi kävimme vierailulla mainostoimistossa.

Yrityksiltä on saatu myös paljon caseja opetukseen. Olemme esimerkiksi suunnitelleet mainoksia urheiluseuralle, brunssiesitteitä ravintolalle sekä joulumyyjäisten mainoksia. Isona työnä opiskelijat työstivät ryhmissä markkinointisuunnitelmia eri yrityksille. Oli hienoa, että yrittäjillä antoivat aikaansa yhteistyöhön ja ennättivät vastata kysymyksiin. Näin suunnitelmista saatiin oikeaa hyötyä yrityksille. Suunnitelmien lisäksi opiskelijat toteuttivat markkinointiviestinnän toimenpiteitä myös käytännössä.

Markkinointiviestinnän opetusta rikasti myös se, että konsulttiyritys antoi toimeksiannon verkkosivujen analyysista. Konsultti ennätti olla mukana tehtävänannossa ja oli mukana myös töiden purussa. Analyysitehtävä oli varsin haastava, mutta opiskelijat suoriutuivat siitä mainiosti ja yritys oli tyytyväinen.

Monenmoista muutakin syksyn aikana ennätettiin. Myynnin opiskelijat toteuttivat tuote-esittelyt virtuaalimessuilla. Messuja varten hankittiin yhteistyöyritykset, joilta saatiin esiteltävät tuotteet tietoineen. Mukana oli muun muassa urheilujalkineita, tekstiileitä, elintarvikkeita sekä mobiilisovellus.

Yhteistyö työelämän kanssa on siis antanut opetukseen ja opintoihin paljon. Tarvitaan vain ideoita ja verkostoitumista, jotta yhteistyötä saadaan toteutettua. Opiskelijoiden oma panos on tärkeää.

Terhi Mustakangas, KTM, liiketoiminnan opettaja