Työpaikalla oppiminen on opiskelijan, työnantajan ja oppilaitoksen yhteispeliä

Sonja Kemppainen suorittaa työelämässä oppimisen jaksoa oululaisessa La Felicita –kampaamossa. Opiskelijan osaaminen kehittyy työpaikalla, kun hän pääsee tekemään oikeita töitä oikeassa työympäristössä, sanoo OSAO Kontinkankaan yksikönjohtaja Esa Lahtela.

Työelämässä oppimisen jaksot ovat OSAOssa opiskelun ytimessä, jonka aikana opiskelija pääsee harjoittelemaan työtehtäviä oikeaan työympäristöön.

17-vuotias toisen vuoden parturi-kampaajaopiskelija Sonja Kemppainen on viihtynyt hyvin työelämässä oppimisen jaksolla oululaisessa La Felicita –kampaamossa. Hän päätyi La Felicitaan opettajansa vinkkaamana. Sonja on viihtynyt hyvin.  

“Työkaverit ovat todella mukavia ja päivät menevät äkkiä. Olen tykännyt tosi paljon.” 

Opiskelijalle määritellään työelämässä oppimisen jaksolle aina selkeät tavoitteet. Opiskelija myös suorittaa jakson aikana näyttöjä, jossa arvioidaan opiskelijan taitojen kehittymistä.  

“Minun pitää tehdä näytöt naisten ja miesten hiustenleikkuusta sekä permanentista. Haluan tietenkin myös hyvät arvosanat”, Sonja sanoo.  

Molemminpuolista yhteistyötä

Jos työnantaja haluaa saada osaavan työntekijän itselleen töihin, on tärkeää saada opiskelija oppimaan työpaikalle, sanoo OSAO Kontinkankaan yksikönjohtaja Esa Lahtela. Opiskelijan osaamista kehitetään yhteistyössä työnantajan ja opettajan kanssa.  

“Avainasemassa on molemminpuolinen yhteistyö, jossa työnantaja, opiskelija ja OSAO saavat rakennettua toimivan mallin työpaikalle. Opiskelijan osaaminen kehittyy, kun hän pääsee tekemään oikeita töitä oikeassa työympäristössä.” 

Lahtela sanoo, että kaikkien opiskelijoiden polku on yksilöllinen. Koulutussopimuksena alkanut opiskelu voi muuttua myöhemmin esimerkiksi oppisopimukseksi. 

“Opiskelija voi siirtyä koulutussopimuksesta oppisopimusopiskelijaksi työpaikalle, kun osaaminen on riittävällä tasolla. Kun opiskelijan osaaminen kehittyy, on työnantajan usein luontevaa työllistää opiskelija.”  

Opettajalla on tärkeä rooli koulutussopimuksen suunnitteluvaiheessa. Opettaja katsoo yhdessä työnantajan kanssa koulutussopimuksen sisällön ja sen, mitä opiskelijan halutaan oppivan. Viesti työpaikoilta on positiivista. 

“Saamme todella hyvää palautetta yrityksiltä. Meillä on asiantuntevat opettajat ja ohjaajat”, Lahtela sanoo.

Työelämässä oppimisen jakso on kasvattanut OSAOssa opiskelevan Sonja Kemppaisen ammatillista itsevarmuutta. 

Työelämää varten

OSAOssa on nähty, että työelämässä oppimisen jakson kautta syntynyt yhteistyö yrityksen kanssa on poikinut usein jatkoa. 

“Kun ensimmäinen opiskelija on ollut työpaikalla oppimassa, niin yrityksestä on pian jo kyselty lisää halukkaita opiskelijoita. Kun yhteistyö on kerran aloitettu, se on jatkunut ja laajentunut. Meillä on syntynyt kumppanuuksia useiden yritysten kanssa”, Esa Lahtela kertoo. 

Työelämäyhteistyö on OSAOssa toiminnan keskiössä, Lahtela sanoo. 

“Työelämää vartenhan me täällä koulutamme osaajia. Toivomme, että työelämä on vielä tiiviimmin yhteistyössä OSAOn kanssa esimerkiksi uuden kampuksen ja oppimisympäristöjen kehittämisessä. Toivotamme myös yritykset tervetulleeksi kertomaan opiskelijoille heidän tarjoamistaan mahdollisuuksista”, Lahtela vinkkaa. 

Työelämässä oppimisen jakso on vahvistanut Sonja Kemppaisen ajatusta siitä, että hän on valinnut oikean alan. 

“Parasta ovat olleet työkaverit ja saamani opetus. Opin asioita paljon paremmin, ja omasta tekemisestä tulee luottavaisempi fiilis.” 

Lue lisää koulutussopimuksesta työnantajalle