Opiskelijan työkalut

Wilma

Wilma on koulun tärkein yhteydenpitokanava opiskelijoiden vanhempiin ja huoltajiin. Wilmaan kirjataan henkilökohtainen opiskelusuunnitelmasi, opintosuorituksesi ja poissaolosi. Siellä voit seurata opintojesi etenemistä, tehdä valinnaisten opintojen valinnat ja nähdä lukujärjestyksen. Alle 18-vuotiaiden opiskelijoiden huoltajat saavat omat Wilma-tunnukset.

Muista lukea Wilman tiedotteet ja koulun sähköpostit säännöllisesti.

Siirry Wilmaan

Pinja ja Moodle

Pinja ja Moodle ovat oppimisympäristöjä, joita hyödynnetään opetuksen tukena ja verkko-opiskelussa. Syksyllä 2020 opintonsa aloittavat opiskelijat käyttävät Pinjaa. Aikaisemmin opintonsa aloittaneet käyttävät pääsääntöisesti Moodlea.

Siirry Pinjaan  Siirry Moodleen

IT-ohjeet

Käyttäjätunnukset ja salasanat

Jokainen opiskelija tai henkilökuntaan kuuluva, joka ottaa käyttöönsä käyttäjätunnuksen koulun järjestelmiin, hyväksyy samalla seuraavat ehdot:

Saatuani käyttöoikeuden vakuutan, että

1 § Muutan salasanan heti sen saatuani.

2 § En luovuta käyttäjätunnustani salasanoineen kenellekään muulle.

3 § En yritä käyttää muita käyttäjätunnuksia oppilaitoksen järjestelmässä tai muissakaan järjestelmissä ilman asianmukaista käyttöoikeutta.

4 § En käytä Internet-verkon tai oppilaitoksen tietokoneresursseja väärin, eli en esimerkiksi ”imuroi” suuria tiedostoja ulkomailta, ellen ole täysin varma, että vastaavaa tiedostoa ei löydy suomalaisista palvelimista. En myöskään tallenna verkkopalvelimen levylle turhia tiedostoja, jotka voisin siirtää esim. USB-tikulleni.

5 § Vastaan itse tiedostojeni suojauksesta. Vastuu oman kotihakemiston säilymisestä on viime kädessä aineiston omistajalla. OSAO ja IT-palvelut eivät vastaa käyttäjälle aiheutuneesta vahingosta tai menetyksestä.

6 § Muille verkossa oleville käyttäjille, tietokoneille tai organisaatioille ei saa tuottaa haittaa tai vahinkoa. Kiellettyjä ovat nimettömien kirjeiden, ketjukirjeiden, mainosten ja automaattisesti leviävien tiedostojen ja muutosten lähettäminen sekä niihin verrattava toiminta, hyvien tapojen vastaisen ja epäsiveellisen materiaalin säilytys, tulostaminen, kopiointi ja levittäminen oppilaitoksen tietokoneilla on kielletty.

7 § Muihin tietokoneisiin tunkeutuminen ja sellaisen yrittäminenkin on kiellettyä. Tietomurto eli toisen tunnuksen / tiedostojen oikeudeton käyttö ja myös käytön yritys on rangaistava teko (Suomen rikoslaki luku 38).

8 § Mikäli käyttäjä löytää koneesta turvallisuusaukon, sitä ei saa käyttää hyväksi. Löydetystä puutteesta on ilmoitettava välittömästi IT-henkilöstölle. Myös järjestelmäkohtaisia puutteita turvajärjestelyissä ei saa käyttää hyväksi.

9 § Muille käyttäjille osoitettujen tietojen lukeminen verkosta on kiellettyä. Mikäli käyttäjä sattuu vahingossa saamaan muille osoitettuja tietoja, on käyttäjän ilmoitettava tapahtuneesta IT-henkilöstölle. Näin saatujen tietojen hyväksikäyttö, talteenotto ja levittäminen on kiellettyä.

Mikä tahansa yllä olevan säännön rikkominen aiheuttaa käyttöoikeuden menettämisen joko määräajaksi tai pysyvästi.

Muista, että Internet-verkon käyttömahdollisuus ei ole oikeus, vaan etuoikeus ja sellaisen voi menettää käyttämällä sitä väärin.

Käyttäjätunnus

Jokaiselle OSAOn opiskelijalle luodaan opiskelun alkuvaiheessa henkilökohtainen käyttäjätunnus koulun järjestelmiä varten. Jokainen tunnus alkaa s-kirjaimella (student), ja loppuosa muodostuu aloitusvuoden sekä etu- ja sukunimen perusteella. Esimerkiksi vuonna 2014 aloittaneella opiskelijalla Pekka Virtasella tunnukseksi muodostuu s4vipe00. Viimeiset kaksi numeroa varmistavat sen, ettei samana vuonna aloittaneille opiskelijoille, joiden nimistä muodostuu samanlainen tunnus, luoda päällekkäisiä tunnuksia. Tässä tapauksessa aakkosjärjestyksessä ensimmäinen opiskelija saa tunnukseensa numerot 00, seuraava 01, ja niin edelleen.

Yksikön käytännöstä riippuen uudet käyttäjätunnukset opiskelijoille jakaa joko ryhmänohjaaja, ATK-opettaja tai opintotoimisto. Saadakseen tunnukset käyttöönsä opiskelijan on allekirjotettava käyttöoikeussopimus ehtoineen, joka arkistoidaan IT-palveluiden toimesta.

Käyttäjätunnusta ei vaihdeta, vaan se pysyy samana koko opiskelun ajan.

Tunnukset sulkeutuvat 7 vuorokauden kuluttua valmistumisesta tai opiskelun päättymisestä.

 

Salasana

Oletussalasanasi luovutetaan käyttäjätunnuksen yhteydessä, ja se on vaihdettava heti – koulun järjestelmät eivät toimi oikein ennen kuin salasana on vaihdettu.

Mikäli saat tunnuksesi koulussa, vaihda salasana kirjautumalla jollekin koulun työasemalle. Järjestelmä vaihdattaa salasanan ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä.

Mikäli saat tunnuksesi postitse tai et pääse koulun työasemalle, vaihda salasana sivustolla https://vaihda.osao.fi.

Tietoturvasyistä salasana on vaihdettava 5 kuukauden (150 vuorokauden) välein, muuten tunnukset lukkiutuvat. Salasanan vaihto tapahtuu aina samalla tavalla kuin ensimmäiselläkin vaihtokerralla.

Saat Wilmaan salasanan vanhenemisesta varoittavan pikaviestin 14 päivää ja 7 päivää ennen tunnusten lukkiutumista. Salasana on mahdollista vaihtaa, vaikka tunnukset olisivat ehtineet lukkiutua.

 

Miten vaihdan salasanan?

Voit vaihtaa salasanasi kahdella eri tavalla:

Tapa 1: Koulun verkossa olevalla Windows-työasemalla

  1. Kirjaudu työasemalle
  2. Paina Ctrl + Alt + Del
  3. Valitse Muuta Salasana
  4. Anna vanha salasanasi ja kirjoita uusi salasana kahteen kertaan sille varattuihin kenttiin
  5. Paina Enteriä / hyväksymispainiketta.

Tapa 2: Nettisivulla

  1. Mene verkkoselaimellasi osoitteeseen https://vaihda.osao.fi
  2. Anna käyttäjätunnuksesi ja vanha salasana niille varattuihin kenttiin ja kirjoita uusi salasana kahteen kertaan sille varattuihin kenttiin
  3. Paina Vaihda salasana -painiketta.

 

Millainen salasanan tulee olla?

Salasanan pituus on vähintään 8 merkkiä ja se saa mielellään olla pidempi: Mitä pidempi salasanasi on, sitä turvallisempi se on.

Erikoismerkkien (’ ” % ¤ &) käyttöä salasanassa kannattaa välttää järjestelmien mahdollisten yhteensopivuusongelmien ehkäisemiseksi.

Salasanan pitää sisältää ainakin kolme seuraavista vaatimuksista:

  1. pieni kirjain
  2. iso kirjain
  3. numero
  4. erikoismerkki

Järjestelmämme muistaa 3 edellistä salasanaasi, eikä hyväksy niitä uudelleen. Et voi käyttää salasanassasi oma nimeäsi tai käyttäjätunnustasi.

Salasana on henkilökohtainen, eikä sitä saa antaa muille. Sitä ei saa kirjoittaa muistiin ainakaan selväkielisesti.

 

Jos unohdit salasanasi

Mikäli olet unohtanut salasanasi, voit tilata uuden salasanan tekstiviestinä puhelimeesi. Lähetä oma käyttäjätunnuksesi numeroon 040 141 5001, niin saat vastausviestinä väliaikaisen salasanan ja ohjeet sen vaihtoon. Mikäli käyttäjätunnus ei vastaa opiskelijatietojärjestelmästämme löytyvää numeroa, saat siitä vastausviestissä ilmoituksen. Tuolloin sinun tulee käydä päivittämässä uusi puhelinnumerosi opiskeluyksikkösi opintotoimistoon.

Huom! Viestin lähettäminen maksaa normaalin tekstiviestin hinnan.

Salasanaongelmissa voit olla myös yhteydessä IT-palveluihin suoraan, joko puhelimitse numeroon 040 141 5500, tai sähköpostitse osoitteeseen helpdesk@osao.fi, mutta ruuhkien välttämiseksi suosittelemme ensisijaisesti käyttämään tekstiviestivaihtoehtoa.

Sähköposti

Ajattele vastaanottajaa

  • Viestiin vastatessasi tarkista, kenelle vastaat.
  • Käytä kuvaavaa otsikkoa.
  • Älä lähetä / jatka ketjukirjeitä.
  • Kirjoita viesti pelkkänä tekstinä viestikenttään (Eli ei HTML:nä eikä word-dokumenttina).
  • Suosi nettilinkkiä liitetiedoston sijaan.
  • Sähköpostilistoille ei kannata lähettää liitetiedostoja.
  • Sähköpostilistalle lähetetään vain aiheeseen kuuluvaa postia.
    (Luokkien postilistoille ei siis laiteta myydään / ostetaan -ilmoituksia eikä mainospostia.)

Muista tietoturva

Varo viruksia

  • Älä koskaan avaa tuntemattomasta lähteestä tullutta liitetiedostoa.

Roskaposti

  • Älä vastaa roskapostiin tai saat sitä lisää.

Opiskelijoiden sähköpostit sijaitsevat Microsoftin pilvipalvelussa. Kirjaudu sinne selaimellasi osoitteessa http://365.osao.fi

Kirjaudu sisään käyttäjätunnuksellasi, älä kirjoita tunnuskenttään koko sähköpostiosoitettasi. Salasana on se sama, jota käytät koulun koneille ja muihin palveluihin kirjautumisessa.

Huom! Käyttäessäsi sähköpostia koulun työasemilla Internet Explorer kirjaa sinut automaattisesti sisään pilvipalveluun samoilla tunnuksilla, joilla olet kirjautunut koneelle. Muistathan kirjautua ulos koneelta, kun lopetat sillä työskentelyn.

1. Mitä selaimia Microsoft Office 365 -pilvipalvelu tukee?

  • Windows 7 käyttöjärjestelmällä
    • Internet Explorer 7 ja uudemmat
    • Firefox 3.0.1 ja uudemmat
    • Chrome 3.0.195.27 ja uudemmat
  • Mac OS X 10.5 ja uudemmissa käyttöjärjestelmissä
    • Safari 3.1 ja uudemmat
    • Firefox 3.0.1 ja uudemmat
  • Linux käyttöjärjestelmällä
    • Firefox 3.0.1

2. Onko pilvipalvelussa rajoituksia sähköpostin lähetykseen ja vastaanottamiseen liittyen?

  • Sähköpostilaatikon maksimikoko on 50 Gt. Kun laatikossasi on käytössä 49,5 Gt, et voi enää lähettää sähköpostia.
  • Yksittäisen viestin maksimikoko on 25 Mt.

3. Kuinka pitkäksi aikaa sähköpostit varmuuskopioidaan Exchange Online -pilvipalvelussa?

  • Poistetut viestit on mahdollista palauttaa omatoimisesti 14 päivän ajan.
  • IT-palvelut voi palauttaa poistetut viestit, jos niiden poistamisesta ei ole kulunut yli 30 päivää.

4. Mitä puhelimia pilvipalvelu tukee?

  • Windows Phone, versiosta 7 alkaen
  • Windows Mobile 6.x
  • Nokia (uudemmat E- ja N-sarjan puhelimet)
  • Android, versiosta 2.0 alkaen
  • iOS (iPhone/iPad, vähintään firmware 2.0)
  • BlackBerry Palm OS

Katso tarvittavat sähköpostiasetukset älypuhelimeesi alla olevasta erillisestä ohjeesta.

5. Miten käy olemassa olevien sähköpostin uudelleenlähetysten (forwardien) kanssa, kun uusi sähköpostipalvelu otetaan käyttöön?

Valitettavasti olemassa olevat sähköpostin uudelleenlähetykset (forwardit) häviävät. Voit halutessasi ohjata sähköpostit haluamaasi henkilökohtaiseen sähköpostiisi myös uudessa sähköpostijärjestelmässä. Ks. erillinen ohje sähköpostin kääntämisestä toiseen osoitteeseen (uudelleenvälityksestä) pilvipalvelussa.

6. Mitä protokollia Microsoft Exchange Online sähköpostipalvelut tukee?

Tuetut protokollat Microsoft Exchange Online sähköpostipalveluissa ovat HTTPS, IMAPS ja MAPI.

Voit lukea sähköpostit kotikoneellasi joko Outlookilla tai jollain muulla sähköpostiohjelmalla (esim. Mozilla Thunderbird) käyttäen perinteistä IMAP-protokollaa. Puhelimellasi postien luku sujuu helpoimmin käyttäen Mail for Exchange -sovellusta (tai puhelimen oletussähköpostisovellusta, tilityypiksi valittuna Exchange). Koska kaikissa ohjelmissa ja mobiililaitteissa postiasetusten määritys poikkeaa hieman toisistaan, on ohjeessa annettu vain tarpeelliset tiedot asetusten tekoon.

1. Outlook ja Mail for Exchange

Mail for Exchange -sovellus löytyy useimmista mobiililaitteista valmiiksi asennettuna tai ainakin se on mahdollista ladata ja asentaa netistä. Oletuksena sekä Outlook että Mail for Exchange yrittävät hakea palvelimen tiedot automaattisesti sähköpostiosoitteen syöttämisen jälkeen. Jos asetusten haku ei onnistu, ne pitää määrittää manuaalisesti.

Käyttäjänimi tai tunnus on sähköpostiosoitteesi (esim. v0vepi00@students.osao.fi).
Palvelin: outlook.office365.com
Suojattu kirjautuminen: kyllä
Portti: 443

2. IMAP-asetukset

Käyttäjänimi tai tunnus on sähköpostiosoitteesi (esim. v0vepi00@students.osao.fi).

Saapuvan postin palvelin: outlook.office365.com

  • Suojaus: SSL
  • Portti: 993

Lähtevän postin palvelin (SMTP): smtp.office365.com

  • Suojaus: TLS
  • Portti: 587

Voit määrittää sinulle saapuvat sähköpostit lähetettäväksi edelleen toiseen sähköpostiosoitteeseesi Office 365 portal -sivustolla.

Kirjauduttuasi osoitteessa http://365.osao.fi avaa hammasrataskuvakkeen takaa asetukset ja sieltä Sähköposti.

 

Asetusvalikko aukeaa ikkunan vasempaan laitaan. Valitse Tilit-alavalikon alta Edelleenlähetys.

 

Napsauta vaihtoehtoa Aloita uudelleenlähetys, ja kirjoita alla olevaan kenttään sähköpostiosoite johon haluat ohjata postin. Halutessasi voit valita vaihtoehdon jossa edelleenlähetetyt postit säilyvät myös opiskelijapostin postilaatikossa. Muussa tapauksessa postit tallentuvat ainoastaan osoitteeseen, johon teet ohjauksen. Lopuksi paina Tallenna.

 

Huom! Opintojesi päättyessä muistathan käydä vaihtamassa ruksin kohtaan Lopeta edelleenlähetys, jotta et saa enää koulun posteja henkilökohtaiseen postiisi tunnusten lukkiuduttua.

Tietoturva

Ohje koskee ensisijaisesti OSAOn kannettavia ja taulutietokoneita, mutta on osin sovellettavissa myös mahdolliselle omalle kannettavallesi.

Samat periaatteet koskevat soveltuvin osin myös älypuhelimia, joiden käytöstä on laadittu erillinen tietoturvaohje. Perusperiaate on, että työnantajan hankkimat laitteet ovat työvälineitä, jotka on tarkoitettu työkäyttöön. Työvälineitä ei ole tarkoitettu perheen muiden jäsenten tai ulkopuolisen tahon käytettäväksi.

 

Riskit

Kannettavien tietokoneiden varkaudet ovat lisääntyneet niin, että nämä ovat organisaatioille tietoturvariski. Varkaustapauksessa menetys ei rajoitu varastetun laitteen arvoon. Menetetyn työpanoksen ja tiedon arvo voi olla huomattavasti suurempi kuin laitteiston arvo. Luottamuksellisen tiedon paljastuminen ulkopuolisille voi johtaa maineen menetykseen tai muuhun haittaan.

Virukset ovat uhka kaikille tietokoneille. On tärkeää, että kannettavissa tietokoneissa on virustorjuntaohjelmisto, joka päivittyy säännöllisesti. OSAO-IT huolehtii automaattisesti kuntayhtymän hallinnassa olevien laitteiden virustorjunnan ylläpidosta tietoverkon välityksellä. Sinun tulee huolehtia, että tietokoneesi on OSAOn tietoverkossa.

Kannettavan tietokoneen tai sen levyaseman rikkoontuminen voi johtaa kaiken koneella olevan tiedon menetykseen. Tästä syystä on tärkeää huolehtia koneella olevan tiedon säännöllisestä varmistamisesta.

Kannettavan tietokoneenkäyttö julkisella paikalla, esim. lentokentällä tai hotellin aulassa mahdollistaa ulkopuolisille olan takaa tarkkailun, jolloin luottamuksellista tietoa voi joutua ulkopuolisten tietoon.

 

Fyysinen suojaus

Noudata huolellisuutta kannettavan tietokoneen säilytyksessä ja kuljetuksessa. Konetta ei saa jättää näkyvälle paikalle autoon ja tavarasäilöönkin vain pakottavassa tapauksessa. Kuljeta kone mahdollisuuksien mukaan sellaisessa laukussa tai salkussa, josta ei voi päätellä sen sisältöä. Laukku suojaa lisäksi iskulta, pölyltä ja kosteudelta.

Matkustaessasi kuljeta kone aina käsimatkatavaroissa. Tietokonetta ei saa jättää valvomatta esim. lentokentillä tai turvatarkastuksissa.

Ulkoisissa näyttelyissä, seminaareissa tai vastaavissa, konetta ei saa jättää valvomatta. Neuvottelutilat tulee lukita taukojen ajaksi.

Toimistotiloissa kannettavaa tietokonetta ei tule jättää lukitsemattomiin tai valvomattomiin tiloihin.

Poistuessasi tietokoneen ääreltä lukitse se aina CTRL + ALT + DEL -näppäinyhdistelmällä.

Käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ovat arvo-omaisuutta – käsittele niitä yhtä huolellisesti kuin pankkikorttiasi ja tunnuslukujasi.

 

Ohjelmallinen suojaus

Kaikki kannettavat tietokoneet varustetaan haittaohjelmien torjuntaohjelmistolla, joka päivittyy säännöllisesti koneen ollessa kytkettynä OSAOn tietoverkkoon suoraan tai etäyhteyden kautta.

Kytkeytyminen ulkopuolisista verkoista OSAOn verkkoon on mahdollista VPN-ohjelmiston (Virtual Private Network) avulla. VPN-ohjelmiston käyttöönotosta ja asetuksista on erikseen ohje tällä sivulla.

 

Muut ohjeet

Varmistukset

Kannettavan tietokoneen tietoja ei varmisteta OSAO-IT:n toimesta. Katoamis- tai rikkoontumistapauksessa kaikki tietokoneessa ollut tieto menetetään. Käyttäjän tulee itse huolehtia tietokoneella olevan tiedon siirrosta tai kopioimisesta OSAOn verkkolevyllä olevaan kotihakemistoon. Tämä koskee myös pöytäkoneita. OSAOn verkkolevyn kotihakemistossa olevat tiedot kuuluvat säännöllisten varmistusten piiriin.

Langattomat verkot

OSAOn kannettavia tietokoneita saa liittää organisaation ulkopuolisiin langattomiin verkkoihin. Langattomien verkkojen käyttöön liittyy samat tietoturvariskit kuin langallisten Internet-yhteyksien käyttöön. Toisin sanoen tietokone on aina Internetissä ollessaan alttiina haittaohjelmille ja verkkohyökkäyksille.

Tietokoneen saa kytkeä Internetiin, jos tietokoneen palomuuri ja virustorjuntaohjelmat ovat ajan tasalla. Virustorjuntaohjelmat päivittyvät automaattisesti, kun tietokone on OSAOn tietoverkossa. Paras tapa huolehtia virustorjunnan ajantasaisuudesta, on käyttää tietokone säännöllisesti OSAOn tietoverkossa. Virustorjuntaohjelmat päivittyvät myös VPN-yhteyttä käytettäessä.

Mikä tietokonevirus on?

Tietokonevirus on

  • Tuholaisohjelma, joka levittäytyy muihin ohjelmiin.
  • Tietokoneohjelma, joka kopioi itseään tietokoneen levyjärjestelmässä.
  • Ohjelma, joka tarttuu muihin ohjelmiin ja pyrkii leviämään.

Virus saattaa tuhota tietoja tai muuten häiritä tietokoneen toimintaa. Virus hyödyntää usein ohjelman suojauksen aukkoja, joiden avulla virus pystyy tekemään kiellettyjä toimenpiteitä.
(Lähde: Valtiovarainministeriön tietoturvallisuussanasto)

Hoaxit

Tietokoneviruksista saattaa silloin tällöin tulla sähköpostissa varoituksia. Usein nämä varoitukset ovat huijausta. Huijausviesteissä pyydetään lähettämään ko. varoitus mahdollisimman monelle ja niinpä jotkut käyttäjät lähettelevät aiheettomia varoituksia useille tuttavilleen, jotka lähettävät niitä edelleen aiheuttaen turhaa postiliikennettä.

Suomalainen tietoturvayhtiö F-Secure tarjoaa www-sivuillaan kuvaukset tunnetuista viruksista sekä ”hoaxeista”, eli juuri niistä huhuista joissa levitetään varoituksia olemattomista viruksista:

Jos saat postissa virusvaroituksen, käy katsomassa löytyykö F-Securen sivulta tietoa postissa mainitusta viruksesta. Jos sinua vieläkin epäilyttää, että saamassasi varoituksessa voisi olla perää, jatkolähetä saamasi varoitus ainoastaan helpdeskiin, älä kaikille tuttavillesi!

Microsoft Teams -ohjeita

Teams on Office 365:n yhteistyösovellus, jota voit käyttää selaimella tai lataamalla tietokoneelle työpöytäsovelluksen tai puhelimeen Microsoft Teams -sovelluksen.

 

Teamsin käyttö selaimella

Käynnistä internet-selain, kirjoita selaimen osoiteriville: https://portal.office.com ja kirjaudu OSAOn sähköpostillasi ja salasanallasi Office 365:een. Avaa Teams klikkaamalla Teams-painiketta.

Sininen kuvake, jossa laatikossa T-kirjaim ja kaksi sinistä hahmoa vieressä. Alla teksti Teams.

 

Työpöytäsovelluksen asentaminen

Käynnistä Teams ensin selaimella (katso edellinen kohta). Teamsin selainversion vasemmasta alakulmasta löydät latauspainikkeen.

Musta laatikko, jossa vaalean harmaa pienempi kehys, jonka sisällä vaalean harmaalla näytön kuva, johon tulee ylhäältä nuoli.

 

Teamsin asennus ja käyttöönotto mobiililaitteessa

Lataa Microsoft Teams -sovellus mobiililaitteeseesi seuraavasti:

  1. Valitse Android-puhelimessa/tabletissa Play Kauppa tai Apple-puhelimessa/tabletissa App Store ja asenna Microsoft Teams -appi.
  2. Kirjaudu Teams-appiin OSAOn sähköpostiosoitteellasi ja salasanalla.

Katso ohjevideolta miten asennat ja otat käyttöön Teamsin mobiililaitteessa

 

Pikaopas

Microsoftin Teams-pikaopas

 

Teamsissä löydät Tiimit-valikosta listan tiimeistä, joissa olet jäsenenä. Valitse tiimi, johon haluat siirtyä. (Kuvat alla ovat Teamsin työpöytäsovelluksesta.)

Tiimissä työskentely tapahtuu kanavilla, jotka valitsemalla pääset siirtymään kanavalta toiselle. Kanavilta löydät viestejä, tiedostoja ja muita toimintoja. Kanavilla voidaan järjestää myös etäopetusta ja -ohjausta Teams-kokouksina.

Vasemmassa reunassa tummansininen pystypalkki, jossa seitsemän ikonia. ylimmäisenä kellonkuva, jonka alla teksti Toiminta. Sen alla puhekulpan kuva ja alla teksti Chat. Seuraavaksi ikoni, jossa kolmen henkilöhahmon päät ja ylävartalot. Ikonin alla teksti Tiimit. Neljännessä ikonissa on ikään kuin kassi tai salkku, jossa kantokahva ja kyljessä viiva ja laatikko. Ikonin alla lukee Tehtävät. Viides ikoni on kalenterin lehden kuva ja alla teksti Kalenteri. Sen alla ikoni, jossa puhelimen luurin kuva ja alla teksti Puhelut. Alimmaisena ikonina on paperiarkki, josta vasen ylänurkka on taitettu. Ikonin alla on teksti Tiedostot. Ikonien alla on kolme pistettä vaakarivinä. Sinisen palkin vieressä on valkoinen ruutu, jossa ylimmäisenä lukee Kaikki tiimit. testin alla on harmaalla sama henkilöhahmoista koostuva ikoni, joka kuvasti vasemmassa laidassa Tiimit toimintoa. Kuvakkeen alla on otsikko KAUP KPipk20bj  (tiimin nimi) ja sen alla Kanavaluetteko, jossa kanavina Yleinen, Asiakaspalvelu, Kirjanpito, Matematiikka, Ryhmänohjaus, Tuloksellinen toiminta ja Työyhteisössä toimiminen. Kanavalistan oikealla puolella on punainen hakasulku ja vieressä teksti kanavat.

 

Seuraavassa on ohjeistettu yleisesti vaihtoehtoisia tapoja, miten pääset liittymään Teams-kokouksena järjestettyyn etäopetukseen ja -ohjaukseen. Kokoukseen osallistuminen onnistuu kaikilla Teams-versioille (selain, työpöytäsovellus ja mobiililaite). Suosittelemme kuulokemikrofonin käyttöä.

Teamsin tiimin kanavalla

Avaa Teamsissä tiimi ja kanava, jossa opetus/ohjaus on alkamassa. Liity mukaan valitsemalla ”Liity”.

SIninen leveä laatikko, jossa vaaleampi sininen Liity-nappi. Punainen nuoli johtaa tähän nappiin, jossa lukee Liity.

Sähköpostin kalenterikutsuna saatuun Teams-kokoukseen/etäopetukseen/etäohjaukseen

Toimi seuraavasti liittyäksesi Teams-kokoukseen:

  1. Kirjaudu Office 365:seen selaimella osoitteessa http://365.osao.fi koulun tunnuksilla.
  2. Avaa kalenteri ja etsi sieltä saamasi kokouskutsu.
  3. Valitse Liity Microsoft Teams -kokoukseen.
  4.  Tietokoneella:
    • Jos sinulla on tietokoneellasi Microsoft Teams -työpöytäsovellus tai mobiililaitteellasi Microsoft Teams -app, kokous käynnistyy automaattisesti.
    • Voit liittyä kokoukseen myös selaimella.
  5. Mobiililaitteella (puhelin tai tabletti):
    • Hanki Teams-sovellus sovelluskaupasta tai jos sinulla on jo se, avaa sovellus.

 

Teams-kokouksen aikana toimiminen

Etäopetuksen aikana vaimenna mikrofoni, kun et ole äänessä. Opettaja jakaa puheenvuorot.

Myös kameran voit pitää poissa käytöstä, jos opettaja ei ohjeista toisin.

Voit viitata Nosta kätesi -toiminnolla ja kirjoittaa viestejä keskusteluun.

Käytä Jaa-toimintoa, jos on vuorosi esittää sisältöä.

Etäopetuksen päättyessä valitse Lopeta puhelu

Musta vaakapalkki, jossa vasemmalla kellonaika. Sen vieressä videokameran kuvake, jonka päälle on vedetty poikkiviiva (alle piirretty pyöreä valkoinen ympyrä, jossa numero yksi). Toisena kuvakkeena mikrofonin kuva, jonka päällä poikkiviiva (alle piirretty ympyrään numero kaksi). Kolmentana kuvakkeena laatikko, jonka alapuolelta tulee ylöspäin piirretty nuoli (alle piirrettu numero kolme). Neljäntenä kolme pistettä (alla piirretty numero neljä). Viides kuvake on käden kuva (alla ympyrässä numero viisi). Kuudes kuvake on puhekula, jossa on kaksi viivaa tekstiä esittämässä (alla ympyrässä numero kuusi). Seitsemännessä kuvakkeessa on kaksi henkilöhahmoa (alla ympyrässä numero seitsemän). Viimeisenä kuvakkeena on punaisella pohjalla puhelimen luurin kuva (alla ympyrässä numero kahdeksan).

1 Ota kamera käyttöön/Poista kamera käytöstä
2 Vaimenna/Poista vaimennus
3 Jaa/Lopeta jakaminen
4 Lisää toimintoja
5 Nosta kätesi
6 Näytä keskustelu
7 Näytä osallistujat
8 Lopeta puhelu

Tämä on tarkoitettu ohjeeksi OSAOn yhteistyökumppaneille, työpaikkaohjaajille jne., joilla ei ole Teams/Microsoft-tiliä.

 

Toimi seuraavasti liittyäksesi Teams-kokoukseen:

  1. Avaa sähköpostitse saamasi kokouskutsu ja valitse Liity Microsoft Teams -kokoukseen.
  2. Avautuvalla sivulla:
    • Tietokoneella: Voit valita Lataa Windows-sovellus tai Liity sen sijaan verkossa (käytä selaimena Microsoft Edgeä tai Google Chromea).
    • Mobiililaitteella: Hanki Teams-sovellus sovelluskaupasta tai jos sinulla on jo se, avaa sovellus.
  3. Liity kokoukseen vieraana, kirjoita nimesi ja määritä ääni- ja videoasetukset sekä valitse Liity nyt. Jos kokous ei ole vielä alkanut, olet odotustilassa ja kokouksen järjestäjä liittää sinua pian kokoukseen.

Yleiset ohjeet

OSAOn opiskelijana sinulla on mahdollisuus ladata veloituksetta Office 365 ProPlus -paketti omalle kotikoneellesi.

Office 365 ProPlus -paketti sisältää kaikki hyödylliset ohjelmat, joita tarvitset opiskeluun. Paketti sisältää

  • Wordin
  • Excelin
  • PowerPointin
  • OneNoten
  • Outlookin.

Voit ladata Officen viidelle omalle laitteellesi sekä aktivoida älypuhelimen tai iPadin Officen omalla Office 365 –tunnuksellasi.

Office 365 ProPlus -paketin lataaminen on helppoa:

1. Avaa kotikoneen selaimessa osoite: https://portal.office.com/OLS/MySoftware.aspx
2. Kirjaudu sisään omalla students.osao.fi-tunnuksellasi
3. Klikkaa sivun alareunassa Asenna/Install -painiketta ja seuraa ohjeita

Microsoftin ohjesivu löytyy täältä

Office 365 ProPlus käyttöoikeus on voimassa opintojesi ajan.
Lisätiedot Office 365 ProPlus palvelusta antaa tietohallintopäällikkö Jarno Temonen, jarno.temonen@osao.fi

VPN-yhteys (Virtual Private Network) tarkoittaa ratkaisua, jolla organisaation sisäverkko saadaan ulotettua turvallisesti turvattoman julkisen verkon yli. VPN:ssä osapuolet todennetaan ja siirrettävä tieto salataan, eli estetään julkisessa verkossa välitettävän liikenteen sisällön paljastuminen kolmansille osapuolille. OSAO käyttää VPN-yhteyden luomiseen Global Protect -sovellusta.

Global Protectin asennus ja käyttöönotto

Sovellus löytyy osoitteesta https://secure.osekk.fi/. Kirjaudu käyttämällä koulun toimialuetunnuksia. Kirjautumisen jälkeen näet listan saatavilla olevista sovelluksen versioista (GlobalProtect Agent). Windowsin käyttäjät valitsevat kahdesta ylimmästä vaihtoehdosta joko 32– tai 64-bittisen sovelluksen. Voit tarkistaa sinulle sopivan asennuspaketin esimerkiksi seuraavalla tavalla:

Windows 7:
Avaa Käynnistä-valikko, klikkaa hiiren oikealla painikkeella kohtaa Tietokone (Englanninkielisessä käyttöjärjestelmässä Computer), valitse Ominaisuudet (Properties). Kohdasta Järjestelmälaji (System type) näet, kumpi sovelluksista on oikea valinta koneellesi.

Windows 10:

Klikkaa hiiren oikealla painikkeella Käynnistä-valikkoa ja valitse Järjestelmä (englanninkielisessä käyttöjärjestelmässä System). Kohdasta Järjestelmätyyppi (System Type) näet, kumpi sovelluksista on oikea valinta koneellesi.

Valittuasi oikean asennuspaketin voit joko avata sen suoraan linkistä, tai tallentaa ja asentaa sen myöhemmin. Selaimesi saattaa asennuspaketin suorittamisen yhteydessä varoittaa mahdollisista riskeistä asennukseen liittyen. Ohjelma on kuitenkin turvallinen asentaa. Asennus suoritetaan oletusasetuksin, eli valitaan aina Next, kunnes asennus pääsee loppuun. Sen jälkeen suljetaan asennusohjelma painikkeesta Close.

Asennuksen lopuksi aukeaa näytölle ikkuna, johon syötetään seuraavat tiedot: Portal: secure.osekk.fi Username: Oma toimialuetunnuksesi Password: Tunnuksesi salasana. Syötettyäsi tiedot valitse Connect ja sulje ikkuna. Ohjelma on nyt asentunut ja yhteys käytössä. Voit tarkastella VPN-yhteyden tilaa tehtäväpalkin ilmoitusalueelle ilmestyneen ikonin avulla. Yhteys on katkaistu. Yhteys on aktiivinen. Klikkaamalla ikonia hiiren oikealla painikkeella voit nopeasti yhdistää (Enable) tai katkaista (Disable) VPN-yhteyden. Kaksoisnapsauttamalla ikonia saat sovelluksen asetukset auki, esimerkiksi jos sinun täytyy päivittää tietoihin uusi salasana. Sovellus käynnistyy automaattisesti tietokoneen käynnistyksen yhteydessä, mutta yhteyden tila on aina se minkä käyttäjä on itse viimeksi asettanut. Sovelluksen poistaminen tapahtuu Lisää tai poista sovellus -valikon kautta, ohjelma löytyy listasta nimellä GlobalProtect.

Kirjautuminen Office 365:een

  • Käynnistä selain ja syötä osoiteriville portal.office.com, jolloin näyttöön ilmestyy alla oleva koulun tilitietojen kysely. Syötä sähköpostiosoitteesi ylempään ruutuun ja siirry pois kentästä. Opiskelijoiden sähköpostiosoite on muotoa käyttäjätunnus@students.osao.fi.
  • Sinut uudelleenohjataan koulun kirjautumissivustolle. Syötä seuraavaan ruutuun käyttäjätunnuksesi ja salasanasi.

OneDrive-pilvipalvelun käyttö selaimella

1. Yleistä OneDrivestä

Office-ohjelmat toimivat tiiviisti yhdessä Microsoftin OneDrive-pilvipalvelun kanssa. Kaikki Office-tiedostot voi tallentaa OneDrive-pilvipalveluun. Voit käyttää tallentamiasi tiedostoja millä tahansa tietokoneella ja O365-ohjelmia tukevalla tabletilla tai älypuhelimella, jossa on internet-yhteys. Tiedostot kulkevat mukana ilman, että niitä tarvitsee tallentaa esim. USB-tikulle.

OneDrivessa voit muokata tiedostoja suoraan selaimen kautta, luoda uusia kansioita ja Office-tiedostoja sekä ladata ja jakaa tiedostoja.

OneDrivessä käyttäjällä on tallennustilaa 1 teratavu eli 1000 gigatavua.

2. Tiedostojen lataaminen OneDriveen
  • Kirjaudu selaimella Office 365:een ja valitse OneDrive.
  • Voit tuoda tiedostoja tietokoneeltasi OneDriveen valitsemalla Lataa palvelimeen –vaihtoehdon, joka avaa resurssienhallinta-ikkunan.
  • Valitse resurssienhallinnasta ladattava tiedosto/tiedostot ja odota hetki, että kopiointi on tehty.
  • Voit myös avata resurssienhallinnan erikseen ja vetää tiedostot OneDrivessä haluamasi kansion päälle.
3. Tiedostojen avaaminen, muokkaaminen ja tallentaminen OneDrivessa
  • Kirjaudu selaimella Office 365:een ja valitse OneDrive. Avaa joku edellä lataamasi tiedosto OneDrivesta klikkaamalla tiedoston nimeä, jolloin tiedosto avautuu selaimeen.
  • Valitse Muokkaa tiedostoa -> Muokkaa selaimessa, jolloin käynnistyy selaimen kautta käytettävä Officen Online-versio.
  • Tee haluamasi muutokset tiedostoon. Online-versiossa muutokset tallentuvat välittömästi, ilman erillistä tallentamista.
  • Jos haluat tallentaa tiedoston OneDriveen eri nimellä, valitse Tiedosto -> Tallenna nimellä, ja määritä tiedostolle uusi nimi.

 

Ohjelmistopiratismi on rikos

Koulun tietoverkkoresurssien käyttö avaa paljon mahdollisuuksia. Voit esimerkiksi tallentaa tiedostoja kotihakemistoosi tai surffata netissä. Muista kuitenkin, ettet saa käyttää tai levittää kaikkea materiaalia mitä netistä löydät.

Tietokonepelien, hyötyohjelmien, musiikin ja elokuvien piraattiversioiden levittäminen on netissä helppoa ja niiden hankkiminen sieltä vielä helpompaa. Kopioinnin helppous on osaltaan tehnyt piratismista erittäin yleistä. Osa netissä jaettavasta materiaalista on toki vapaasti käytettävissä, mutta jaossa on myös paljon laitonta materiaalia. Piratismi eli warettaminen voi olla houkuttelevaa, mutta on syytä muistaa, että se on lain mukaan rikos ja rangaistava teko.

Saadaksesi käyttäjätunnuksen oppilaitoksen järjestelmiin ja luvan käyttää koulun koneita ja tietoverkkoa, olet sitoutunut käyttäytymään käyttöoikeusehtojen mukaan ja Suomen lait ja asetukset sitovat sinua. Suomi on sitoutunut lainsäädännössään noudattamaan useita kansainvälisiä sopimuksia liittyen tekijänoikeuksiin, joten Suomen laki on varsin kattava kansainvälisestikin ajatellen.

Kaikki mitä koulun verkosta käsin teet, on jäljitettävissä tänne. Jos warettamista tapahtuu edelleen, siitä saavat kärsiä kaikki, eikä vain varsinainen tekijä (joka on useimmiten hänkin jäljitettävissä). Tarvittaessa nettiliikennettä rajoitetaan ja valitettavasti hyötyliikenne kärsii. Jos jäät kiinni
warettamisesta, tunnuksesi lakkautetaan. Saatat joutua vastaamaan teostasi oikeudessa. Mahdolliset rangaistukset ovat vähintäänkin sakkoja, mutta myös vankeustuomio on lain mukaan mahdollinen.

Mitä netistä saa hakea ja mitä saa levittää?

Kannattaa lähteä siitä, että mitään tietokoneohjelmia, pelejä, musiikkia, elokuvia tms. ei saa noin vain hakea. Ohjelman tms. tekijöillä on kuitenkin lupa itse päättää omista tuotoksistaan, ja he saavat jakaa niitä netissä
niin halutessaan. Tekijä tai tekijät määrittelevät ehdot, joiden mukaan toimitaan.

Netistä löytyy paljon ilmaista materiaalia. Jos haluat hakea ilmaisia hyötyohjelmia, voit käyttää hakusanoina vaikkapa seuraavia: ”public-domain software” (täysin vapaat ohjelmat) tai ”freeware” (ilmaiset ohjelmat, jotka ovat silti tekijänoikeuslain piirissä) tai ”shareware (ilmaiset ohjelmat, joiden säännöllisestä käytöstä toivotaan pientä korvausta).

Omille sivuillesi saat vapaasti laittaa omia tuotoksiasi. Kuka tahansa voi hakea ne sieltä, jos sivusi ovat julkiset. Sinä omistat omien tuotoksiesi tekijänoikeudet. Huomaa, että tarvitset käyttöoikeudet eli lisenssit niihin ohjelmiin, joilla tuotoksesi teet!

Linkkejä

Yleistietoa

Tekijänoikeusjärjestöjä ja muita piratismia vastustavia tahoja

  • TEOSTO – Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto
  • KOPIOSTO – Tekijöiden, esittäjien ja kustantajien tekijänoikeusjärjestö
  • GRAMEX – Esittävien taiteilijoiden ja äänitteiden tuottajien tekijänoikeusyhdistys
  • KUVASTO – Visuaalisen alan taiteilijoiden tekijänoikeusyhdistys
  • TUOTOS – Av-tuottajien tekijänoikeusyhdistys
  • RIAA – Recording Industry Association of America
  • MPA – Motion Picture Association
  • BSA – Business Software Alliance
  • Lyhty – Luovan työn tekijöiden ja yrittäjien yhteistyöprojekti
  • TTVK – Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus

Yksilön sähköisiä oikeuksia puolustavia järjestöjä

  • EFFI – Electronic Frontier Finland ry
  • EDRi – European Digital Rights
  • EFF – Electronic Frontier Foundation

Vapaita ohjelmistoja yms.

Älä käytä USB-tikkua luottamuksellisten tietojen säilyttämiseen, ja pidä varmuuskopiot tikulla olevista tiedostoista aina myös jossain toisessa sijainnissa.

Pidä erillään viihde- ja työ- / opiskelukäyttöön tarkoitetut USB-tikkusi. Ei kannata käyttää työ- / opiskelukäyttöön tarkoittamaasi tikkua esim. nettikahviloiden koneilla.

Voit parantaa tikkusi turvallisuutta salausta käyttävällä tikulla tai käyttämällä erillistä ohjelmaa tiedostojen salaamiseen. Erillisiä ohjelmia löytyy kymmeniä. Yksi hyväksi havaittu on TrueCrypt (Open-Source-softa).

Jos kadotat tikkusi, saatat saada sen takaisin, jos kirjoitat tikkusi kylkeen puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi. Voit myös laittaa tikun juureen esim. README-tiedoston, johon kirjoitat yhteystietosi ja ehkäpä tiedot löytöpalkkiosta, jos olet valmis sellaisen antamaan. Huomaa kuitenkin, että ei ole suositeltavaa laittaa tuntematonta USB-tikkua omaan (tai koulun) koneeseen, ellei tiedä mitä tehdä, jos tikulla on haittaohjelmia!

Jos käytät tikkua vieraalla koneella, esim. nettikahvilassa, olethan tietoinen että vieras kone voi tehdä kopion suoraan tikulta avattavista tiedostoista, vaikka tiedostot olisi suojattu.

Ota tavaksi poistaa tikku koneesta heti käytön jälkeen, jottei se vahingossa unohdu koneeseen. Voit myös käyttää pitkäketjuista avaimenperää, jonka toisen pään saat kiinnitettyä pysyvästi esim. laukkuusi, jolloin tikku ei voi unohtua ellei laukkukin unohdu.

Voit estää haittaohjelmia tarttumasta tikullesi, jos pidät tikkusi mahdollisen kirjoitussuojavivun kytkettynä, etenkin vieraalla koneella.

Poista tikkusi koneesta turvallisesti:

  1. Avaa koneesi resurssinhallinta ja paina hiiren kakkospainiketta USB-tikkusi ikonin päällä
  2. Valitse Poista
  3. Voit nyt irrottaa muistitikun tietokoneesta.

Poistamalla USB-tikun hallitusti varmistat, ettei muistitikun data pääse korruptoitumaan muistitikkua irrotettaessa: Kone ilmoittaa, jos se vielä prosessoi tikulla olevaa dataa, eikä tikkua saa sen aikana poistaa.

OSAOssa on käytössä sähköinen allekirjoittaminen mm. koulutus- ja oppisopimuksissa. Allekirjoittaminen tapahtuu joko pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Alla olevassa ohjeessa kerrotaan ja havainnollistetaan kuvin miten sähköinen allekirjoittaminen tapahtuu.

Katso ohje sähköiseen allekirjoittamiseen

Tukipuhelin

Kiireellisissä IT-tukiasioissa voit soittaa OSAOn IT-tukeen, Helpdeskiin.
Palvelemme puhelimitse arkisin klo 8 – 16.
Numeromme on 040 141 5500

IT-tukipyyntö sähköpostitse

Laita viestiä, kun kaipaat neuvoja tai haluat tehdä vikailmoituksen.
OSAOn IT-tuen, Helpdeskin sähköpostiosoite on helpdesk@osao.fi